Forsknings- og innovasjonsavdelingen

Internasjonal delegasjon møtte polarforskningen i Bergen

Behovet for å styrke forskning og utdanning i Arktis sto sentralt da styret i University of the Arctic (UArctic) besøkte Bergen 12.-13. april.

UArctic Board Meeting in Bergen
UiB

Denne uken var styret til UArctic i Bergen for et to-dagers møte. Tore Furevik, direktør for Nansensenteret, er medlem i styret som ledes av den svenske filantropen Frederik Paulsen. Styret inkluderer også blant annet rektorene ved University of Oulu og University of Alaska.

I anledning besøket ønsket rektor Margareth Hagen ved Universitetet i Bergen (UiB) styret velkommen med en mottakelse onsdag ettermiddag der de fikk møte representanter fra relevante fagmiljø i Bergen.

I sin tale under mottakelsen løftet rektor frem UiB sin lange historie med utforsking og forskning i de polare områdene. Hun la også vekt på betydningen av forskningssamarbeid i nordområdene.

-Collaboration is particularly important in polar research due to the unique and challenging nature of studying these regions. And as the Arctic becomes warmer, at a pace four times faster than the rest of the globe, and with unpredictable consequences, there is more need for arctic research and education than ever before. During these troubling geopolitical times, collaboration in the Arctic is also perhaps particularly challenging. UArctic thus certainly has an important role to play, sa Hagen i sin tale.

Styreleder Frederik Paulsen fremhevet den unike samlingen av sterke fagmiljøer innen polarforskning i Bergen.

This Arctic focus is only highlighted here with the overwhelming list of units in Bergen with a strong mandate on Arctic research. Oceans, climate, people, politics. It is an honor to UArctic and the Board to visit such a hub of Arctic knowledge-generation, sa styrelederen.

Besøket avsluttes med en middag på Ulriken sammen med rektor Margareth Hagen, viserektor for internasjonale relasjoner Benedicte Carlsen og dekan Gunn Mangerud ved UiBs matematisk-naturfaglige fakultet.

Det neste styremøtet blir i november i Nome, Alaska. I mai-juni til neste år arrangeres Arctic Congress 2024 and UArctic Assembly Meeting i Bodø.