Institutt for filosofi og førstesemesterstudier
Boksignering og foredrag

Lars Svendsen om boken "Dumhet, idioti og dumme idioter"

Lars Svendsen kommer til Akademika Studentsenteret og holder miniforedrag med boksignering tirsdag 3. september.

Bokomslag og bilde av Lars Svendsen
Lars Svendsen / Kagge forlag

Fra omtalen på forlagets nettside:

Er vi i ferd med å gå inn dumhetens gullalder? Og vil kunstig intelligens få oss til å tenke mindre? Ingen av oss er frie for dumhet og idioti, men det finnes hjelp å få.

Lars Fr. H. Svendsen er både vittig og klarsynt når han tar engasjerte dykk ned i filosofihistorien, denne gangen om dumhet og idioti. Hva kjennetegner noen som tenker dumt? Og hva vil det si at noen oppfører seg som en idiot?

Boka handler både om selvrefleksjon og om våre egne tankevaner og betraktningsmåter. Den bevisstgjør leseren ikke bare på andres dumskap, men også ens egen hang til lettvinte slutninger, trangsynthet og stahet.

Og det ligger også et alvor under her. For hva skjer når vi ikke makter å skille klare argumenter fra dumskap og idioti? Da mister vi fotfestet i virkeligheten.

«De fleste av oss overvurderer hvor smarte vi er. Folk flest innser ikke at de er som folk flest.»

«Gi den til noen som trenger den!»

Utvalgte omtaler:

«En glimrende studie av dumskap og idioti (...) Forfatteren maner på de gode filosofers vis til kritisk tenkning og ydmykhet, som motvekt til skråsikkerheten som kjennetegner dumheten og idiotien. (...) forbilledlig klar og merkverdig lettlest.»
– Ola Hegdal, NRK

«... klartenkt og underholdende...  en skarp og underholdende selvhjelpsbok – hvor du lærer å unngå å bli en nyttig idiot.»
– Gro Jørstad Nilsen, Bergens Tidende

«Noe av det bedre jeg har lest på lenge. Høyt og lavt flyter sammen, balansen mellom alvor og humor er finstemt, og leseropplevelsen var en fest. Jeg klarte ikke å legge boken fra meg.»
– Thomas Hylland Eriksen

«... en overraskende underholdende utlegning om kunnskapens motstykke...  Å lese boken vekker en slags intellektuell selvpining, hvor ting man selv har gjort eller tenkt, brått dukker opp og granskes i et nytt lys.»
– Aftenposten