Institutt for geovitenskap
Ny Drone ved UiB

Nye UiB-droner tilgjengelig for forskning

Institutt for geovitenskap, UiB, har de siste månedene anskaffet flere toppmoderne droner for å utføre høyoppløselig kartlegging i 2D og 3D

Wingtra GEN II fixed wing aircraft
Wingtra GEN II som er et fastvinget fly
Benjamin Aubrey Robson

Institutt for geovitenskap har de siste månedene anskaffet flere toppmoderne droner for å utføre høyoppløselig kartlegging i 2D og 3D. Vi har to DJI Mavic 3E-er som er lette, enkle å bruke, og kobles til det nasjonale differensielle GPS-nettverket som muliggjør nøyaktig kartlegging i centimeterskala. Vi har også et Wingtra GEN II som er et fastvinget fly, men likevel tar av vertikalt slik at det kan dekke et mye større område og er utstyrt med et multispektralt kamera. Vi har også noen få mindre DJI-droner som egner seg for kartlegging i liten skala. Ta kontakt med Benjamin Robson (benjamin.robson@uib.no) for eventuelle henvendelser om bruk av dronene i forskning eller undervisning.