Institutt for geovitenskap
Geopraksis ved Brønnøy Kalk

Geopraksis ved Brønnøy Kalk i Brønnøysund

Bachelor student Andrea, er på sitt siste semester ved institutt for geovitenskap, UiB. Hun sier: "jeg er en av de to heldige som har fått praksisplass hos Brønnøy Kalk".

Mitt navn er Andrea, er på mitt siste semester i bachelor i geologi ved UiB, og er en av de to heldige som har fått praksisplass hos Brønnøy Kalk. Her driver de med uttak av marmor som senere skal bli til Hydrocarb («flytende marmor»), som bl.a. beskytter papir mot at blekk flyter utover og gjør papiret hvitt.

Jeg valgte denne bedriften av flere grunner, men hovedsakelig basert på variasjonen mellom å være inne og ute, samt de nevnte interessefelt i jobbeskrivelsen. Mine forventninger var at jeg skulle lære meg mye nytt, og kanskje få en tydeligere tanke om hva jeg selv vil fremover. I tillegg håpte jeg på å få en bedre forståelse av ulike (geologiske) prosesser og bli tryggere på hva jeg kan, og at jeg kom til å få bruk for kompetansen jeg har fått gjennom nesten tre år på UiB.

Les mer fra iEarth her.