Institutt for geovitenskap
MASTERPROSJEKT - KLIMA / MILJØ / RESSURSER

Geokjemisk og teksturell karakterisering av manganskorper: Potensielt arkiv over sjøvannsammensetning og hydrotermal aktivitet

Senter for dyphavsforskning
Senter for dyphavsforskning

Prosjektbeskrivelse
Manganskorper er mineralforekomster på havbunnen som består hovedsakelig av mangan og jern, men som også er relativ rik på andre økonomiske metaller som nikkel, kobber og kobolt. Disse skorpene dannes over millioner av år og vokser svært langsomt. Prosessen omfatter kjemisk utfelling av mineraler fra havvann og væsker som kommer fra havbunnskorpen, og manganskorpene kan derfor fungere som et arkiv over hydrotermal aktivitet eller andre hendelser som fører til enderinger i sjøvannsammesetning i områdene de blir dannet. Formålet med prosjektet er å karakterisere skorpene teksturelt og geokjemisk fra bunn til overflate ved hjelp av elektronmikroskopi (SEM-EDS) og laser ablasjon induktivt koblet plasma massespektrometri (LA-ICP-MS). Ved å sammenligne skorper fra samme område kan man se om de har lignende vekst-strukturer og element-sammensetning, eller om hver skorpe har unike karakteristikker og dermed er påvirket av andre prosesser etter avsetning, noe som vil gjøre dem uegnet som arkiv for sjøvannsammensetning og hydrotermal aktivitet.

Foreslåtte emner i spesialiseringen (60 stp)
- GEOV231 – Maringeologisk felt- og laboratoriekurs (10 etc)
- GEOV342 – Den geokjemiske verktøykassen (10 etc)
- GEOV302 – Dataanalyse i geovitenskap (10etc)
- GEOV316 – Praktiske ferdigheter i fjernmåling og romlig analyse (10 etc)
- GEOV222 – Paleoklimatologi (10 etc)
- GEOVXXX – Feltbasert forskningskurs om hydrotermale systemer og mulige virkninger av mineralutvinning (5 etc)
- GEOVXXX – Dyphavstokt i Arktiske farvann (5 etc)

Særskilte krav for opptak til prosjektet
GEOV103 og GEOV109 (eller tilsvarende)

Felt- lab- og analysearbeid
Prosjektet baserer seg på prøver som allerede er samlet inn gjennom ulike tokt i regi av Senter for dyphavsforskning. Det vil likevel være mulig for studenten å delta på framtidige tokt for å opparbeide seg erfaring, eller å samle inn mer prøver om det skulle vise seg å være behov for det. Det vil også bli en del metodeutvikling med LA-ICP-MS for å sette opp analyse-protokoller for manganskorpe på et nytt massespektrometer som blir innstallert høsten 2024. Oppgaven vil passe for studenter som er interessert i instrumentelle analytiske metoder, og bilde- og data-analyse.