Energilaboratoriet
BEL Halvdagsseminar

European Electricity Market Design for the Future

Hjertelig velkommen til dette halvdagsseminaret om fremtidens elektrisitetsmarked i regi av Norges handelshøyskole (NHH) og Energilaboratoriet/Universitetet i Bergen (UiB)

Illustration image showing a map of Europe in blue, depicted as a section of the globe, with a network of lines symbolising Energy transmission networks
energy.ec.europa.eu

Lavkarbonsamfunnet krever store endringer i energisystemet, inkludert en økning i distribuerte og ustabile energikilder, samt endringer i elektrisitetsforbruket, for eksempel på grunn av elektrifisering. Den nylige energikrisen i Europa, hvor vi så svært høye strømpriser på grunn av knapphet i gassforsyningen, har også synliggjort potensielle svakheter ved dagens energimarked. Dette har ført til forslag fra EU om endringer i markedsutformingen.

I dette seminaret vil vi diskutere behovet for endringer i utformingen av kort- og langsiktige markeder for elektrisitet i Europa. Konkret vil vi diskutere og vurdere forslagene fra EU.

Seminaret vil finne sted ved UiB. Vi vil servere mat, så alle deltakere må melde seg på innen 30. oktober

Seminaret vil bli holdt på engelsk.

12:00 - 12:15Kaffe og te
12:15 - 13:00Long-term markets