Hjem
Institutt for politikk og forvaltning
MULIGHETER I ARBEIDSLIVET MED EN MASTERGRAD I ADMINISTRASJON OG ORGANISASJONSVITENSKAP

Førstekonsulent og prosjektleder i DFØ

Nicholas Næss Dvorani fullførte sin mastergrad i adminsitrasjon og organisasjonsvitenskap våren 2021. Han har jobbet med offentlige anskaffelser i statens innkjøpssenter, underlagt direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ).

Hovedinnhold

Jeg valgte administrasjon og organisasjonsvitenskap fordi jeg interesserer meg for organisasjonsteori, og adm.org har en unik faglig tyngde i studiet av hvordan offentlige og private organisasjoner fungerer

Intervjuet er basert på tiden hans i Gambit Hill+Knowlton, og er ikke oppdatert siden. 

Kan du fortelle litt om arbeidet ditt? Hva er de konkrete arbeidsoppgavene dine?
Jeg er prosjektleder for en ny statlig fellesavtale for kjøp av PC-utstyr. Her leder jeg et team bestående av 11 eksterne fagpersoner fra ulike statlige virksomheter, samt et «internt» team bestående av jurister og analytikere. Sammen utgjør vi en prosjektgruppe som arbeider med å etablere en statlig fellesavtale for PC-utstyr som statlige virksomheter skal benytte i de neste 4 årene dersom de har behov for å kjøpe enten PC-klienter, PC-skjermer, Mac, tilleggsutstyr o.l. Avtalen har en totalramme på 4.3 milliarder NOK, så det er et stort prosjekt som jeg er stolt over å være prosjektleder for. 
I tillegg til å være prosjektleder er jeg også avtaleforvalter for eksisterende hardware IKT-avtaler, der vi har statlige fellesavtaler for henholdsvis mobile enheter (mobiltelefoner og nettbrett), PC-klienter og PC-skjermer. Arbeidsoppgavene her består i å sørge for at statlige virksomheter bruker kontraktene på riktig måte og at innstilte leverandører på avtalene etterlever kontraktens bestemmelser.

Hva er det beste med jobben din – og det mest krevende?
Det beste med jobben er at jeg kan bidra til at offentlig sektor forvalter sine ressurser på en mer effektiv måte og kunne se resultater av arbeidet som legges ned hver dag. Samtidig er det uvurderlig for en «ung» og relativt nyutdannet student å ha muligheten til å lære og jobbe med de beste innkjøperne vi har her i landet. Å utforme statlige fellesavtaler på vegne av 190 statlige virksomheter, der alle ønsker at sine behov skal bli ivaretatt samt at man har et ansvar for leverandørmarkedet er en krevende øvelse, men samtidig det som også gjør jobben så interessant. 

Hvordan får du bruk for utdannelsen din i jobben?
Det faglige fundamentet en sitter igjen med etter endt bachelor, og spesielt master i adm.org gir god faglig kompetanse som man kan ta med seg videre i arbeidslivet. Å gå metodisk til verks med å utarbeide en bachelor- og masteroppgave er noe som har direkte relevans til arbeidslivet, der prosjekter og arbeidsoppgaver også må utarbeides på samme måte. Som statsviter har jeg opparbeidet meg en bred forståelse av offentlig forvaltning og organisasjoner, og særlig organisasjonsteori har jeg hatt god nytte av.

Hva var det som gjorde at du valgte å studere administrasjon og organisasjonsvitenskap ved UiB?
Jeg valgte adm.org fordi jeg interesserer meg for organisasjonsteori, og adm.org har en unik faglig tyngde i studiet av hvordan offentlige og private organisasjoner fungerer. I tillegg hadde jeg fått gode tilbakemeldinger fra venner og bekjente at Bergen er en fantastisk by for studenter, noe som var et trekkplaster i seg selv. 

Hva skrev du masteroppgave om og var temaet du valgte av relevans for din nåværende jobb?
Jeg skrev en masteroppgave om bruken av private konsulenter i offentlig sektor, der jeg tok for meg en casestudie av beslutnings- og anskaffelsesprosessen i Forsvarsdepartementet som førte til eksterne konsulenttjenester i 2014. I masteroppgaven min fikk jeg inkludert flere samfunnsrelaterte problemstillinger og temaer som jeg fikk interesse av i studieårene før masteroppgaven skulle skrives: konsulenter, beslutningsprosesser, anskaffelsesprosesser og effektivisering av offentlig sektor. Det var naturlig for meg å skrive en masteroppgave om temaer som interesserte meg og som jeg kunne tenke meg å jobbe med videre etter endt studie. 
 

Er det noe du skulle ønske at noen hadde fortalt deg da du var ny student? Har du noen tips?
Jeg tror ikke jeg forstod viktigheten av å videreutvikle sosiale egenskaper i begynnelsen av studieperioden og hvor godt grunnlag det legger for situasjoner man møter i arbeidslivet. Jeg vil på ingen måte undergrave betydningen av å utvikle ens faglige kompetanse i studietiden, tvert imot, men uavhengig av arbeidsplass er ens sosiale egenskaper viktig både for trivsel og hvordan man utfører sine arbeidsoppgaver. Den nye «standard» arbeidsformen er å jobbe i prosjektgrupper, og da er gode samarbeidsegenskaper særdeles viktig å besitte. Jeg tror det er viktig for studenter å ikke undervurdere det å delta i sosiale arrangementer, studentorganisasjoner etc. for å utvikle ens sosiale egenskaper. Hvordan en jobber med andre mennesker, både i mindre og større prosjekter, er noe arbeidsgivere vektlegger tungt i intervjuprosesser.
Klarer man som student å kombinere faglig disiplin sammen med det å være sosialt aktiv (selv om det for mange er utfordrende) vil man være veldig godt forberedt på det meste man møter i arbeidslivet. 

Har du noen tips til ferske studenter som tenker på jobbmuligheter etter studiene?
Det er ikke veldig kontroversielt å tenke at man velger en studieretning som fungerer som et springbrett for hva man ønsker å jobbe med etter endt studie. Når studenter skriver bachelor- eller masteroppgave har man en gyllen bedre mulighet til å utvikle sin kompetanse innenfor et fagfelt man ønsker å jobbe med. Mitt tips her til studenter blir å utfordre seg selv og velge et tema (til bachelor- og masteroppgave) man virkelig ønsker å jobbe med etter studiene. 
 

Hva tenker du på som det beste ved studietiden ved UiB?
Det beste ved studietiden er menneskene, universitetet og byen. Universitetet ligger sentralt, og har et åpent og inkluderende læringsmiljø. I Bergen synes jeg man er dyktig på å ta vare på egen særegenhet og samtidig inkludere nye studenter med ulike bakgrunner og nye perspektiver. 

Bergen, 13.mars 2024
Oppdatert av: Jenny Guo Strømsnes.