Institutt for politikk og forvaltning
Tildelinger fra Forskningsrådet

Nytt prosjekt fra NFR til Marit Skivenes (GOV) og Linda Gröning (Juss)

PROTECT skal undersøke hvordan en best kan balansere barns rettigheter med samfunnets behov for beskyttelse.

Linda og Marit

Linda Gröning fra Det juridiske fakultet (PI) og Marit Skivenes fra Centre for Research on Discretion and Paternalism/Institutt for politikk og forvaltning (co-PI) har fått tildelt 12 millioner kroner fra Norges Forskningsråd til prosjektet PROTECT (Protecting child rights and public safety: Premises for the integration of child's best interest and crime prevention).

Nøkkelspørsmålene i prosjektet er hvordan barns rettigheter, sikkerhetshensyn, og forebygging av kriminalitet og sosial ekskludering kan bli balansert og beskyttet. Konteksten for spørsmålene er den nordiske velferdsstaten der barns rettigheter står sterke, og der samtidig flere og yngre barn begår kriminelle handlinger. Prosjektet kombinerer forskning på barnevern og juss om barn, og er interdisiplinært med innslag fra statsvitenskap, juss, sosiologi, psykologi, psykiatri, og neuroscience, for å nevne noen.Prosjektet koordineres av forskningskoordinator Daniel Nygård, og i prosjektgruppen inngår også Ingun Fornes (førsteamanuensis, det juridiske fakultet) og Siri Gloppen (professor institutt for politikk og forvaltning/direktør av Centre for Law and Social Transformation).