Griegakademiet – Institutt for musikk

Nyhetsarkiv for Griegakademiet – Institutt for musikk

Under finner du repertoarkravene til de instrumentene på studieretning klassisk Griegakademiet tilbyr fra høsten 2024.
Griegakademiet - Institutt for musikk lyser ut sekundærprøvespill på jazz-bass og jazz-piano. Søknadsfrist: 17. april 2017
Griegakademiet – Institutt for musikk ved UiB har fått 3,74 millioner kroner fra Program for kunstnerisk utviklingsarbeid til et prosjekt om utøverens søken etter nye uttrykk.
«Hvoslef Chamber Works No. III» er den tredje i en serie på ni CD-er med Ketil Hvoslefs samlede kammermusikk.
På Haukeland Universitetssykehus tilbyr Helse Bergen musikkterapi både som behandling og som et tilbud som gjør sykehushverdagen litt bedre for barn og unge. Sykehuset legger også til rette for forskning og praksisplasser.
I Norge er musikkterapi foreløpig lite brukt i palliasjon. Haraldsplass Diakonale Sykehus går foran og tilbyr musikkterapi.
Grieg Research School in Interdisciplinary Music Studies (GRS) arrangerer sitt sommerkurs i tiden 7. – 10. juni på Høgskolen i Bergen under tittelen «Beyond communication? Musical challenges in a transforming society».
Med støtte frå GC Rieber Fondene, vert musikkterapi og demens eit tema på Festspillene i 2016 som i 2015. Arrangementa er kome i stand i nært samarbeid med GAMUT - Griegakademiet sitt senter for musikkterapiforskning.
Føler seg hjemme i den franske gitartradisjonen og foretrekker ny, krevende musikk.
Mandag 1. februar arranger Griegakademiet og Vestnorsk Jazzsenter workshop med den amerikanske saksofonstjernen Jon Irabagon. Dette i anledning av at han er på turné med Norvald Dahl Trio i regi av Vestnorsk Jazzsenter.
Førsteamanuensis ved jazzstudiene på Griegakademiet - Institutt for musikk har fått glimrende omtale i anmeldelsene av SkyDive Trio sin siste cd, Sun Moee - utgitt tidligere i år.
Kommunikasjon og verdighet hos mennesker med demens er tema når GAMUT sammen med Festspillene i Bergen inviterer til seminar, konsert, film, debatter og samtaler torsdag 28. mai.
Prosjektet "Eurasia Chamber Orchestra" fortsetter - Griegakademiets studenter er i Baku fra 20 - 24. april for prøver og konsert på Baku Music Academy torsdag 23. april.
Griegakademiet har fått 3,8 millioner kroner i støtte fra Program for Kunstnerisk Utviklingsarbeid (PKU) til et 3-årig prosjekt som skal arbeide med nye uttrykksformer basert på møtet mellom middelaldermusikk og moderne komposisjonsteknikker.
"Eurasia Chamber Orchestra" er et prosjekt som springer ut av et mangeårig samarbeide mellom Griegakademiet - Institutt for musikk og Baku Music Academy i Azerbaijan.
Forskningsmiljøer og helseforetak på Vestlandet har gått sammen i nettverket POLYFON for å fremme musikkterapiforsking og praksisutvikling i regionen. Torsdag 4. mars ble etableringen markert med et oppstartseminar i Bergen.
Hva er implikasjoner for forebygging og behandling av rus og psykiske lidelser? Hvordan kan musikkterapi inngå i spesialisthelsetjenestens behandling og i de kommunale tjenestenes fokus på forebygging og oppfølging?
Det er med stor sorg vi melder at vår venn, kollega og lærer Morten Eide Pedersen er død.

Sider