HEMIL sin forskningsstrategi
HEMIL sin forskningsstrategi er i tråd med strategiene til Det psykologiske fakultet, Alrek helseklynge og UiB
Hovedinnhold
Visjon:
Institutt for helse, miljø og likeverd (HEMIL) skal bygge kunnskap som fremmer gode oppvekstsvilkår og sosial rettferdighet både lokalt og globalt.
Forskningsområder:
- Utsatte barn og unge
- Helsefremmende arbeid og folkehelse
- Migrasjon, kjønn og globale samfunnsutfordringer
Primært mål:
Gjennom en ressursorientert, helhetlig og kritisk tilnærming bidrar HEMIL med fremragende og samfunnsrelevant forskning som kan styrke offentlig politikkutforming, utdanning og praksis.
Strategiske mål:
1. Rekruttere forskertalenter ved å:
- prioritere postdoktor-stillinger i forskningssøknader
- søke strategiske midler fra ulike kilder for å stimulere karriereutviklingen for yngre forskere
- inkludere masterstudenter i våre forskningsprosjekter
2. Utvikle forskningsprosjekter på tvers av instituttets fagmiljøer ved å:
bygge søknadskultur og søke forskningsmidler på tvers av instituttets fagmiljøer
styrke internt samarbeid og fremme en kultur for deling
3. Sikre sammenhengende forskningstid ved å:
tilrettelegge for en god balanse mellom undervisning og forskning gjennom langsiktig planlegging av undervisning
sørge for god møteplanlegging gjennom faste møtedager
4. Samarbeide med eksterne aktører og brukere ved å:
videreutvikle kompetanse innen deltakende forskningsmetoder.
sørge for videre forskningssamarbeid med Alrek helseklynge, kommunal og statelig sektor, interesseorganisasjoner og andre aktuelle aktører
5. Styrke og utvikle eksisterende og nye nasjonale og internasjonale forskningsnettverk ved å:
initiere forskningsprosjekt med flere samarbeidspartnere og legge til rette for forskermobilitet
organisere faglige møteplasser
delta i Alrek helseklynge sine faglige fora
6. Være synlig og tilgjengelig ved å:
formidle forskning i faglige fora så vel som til allmennheten
skape rutiner for å sikre publisering og formidling av forskningsaktivitet på nett og i sosiale medier