Barn og Musikk
Statistisk læring er i hjertet av hverdagen vår. Spesielt behandling av hendelser med høy eller lav statistisk sannsynlighet for forekomst (dvs. "forventet" versus "uventede" hendelser) er grunnleggende for læring og tilpasse seg til vårt miljø.
Hovedinnhold
Vi vil bruke et ny statistical learning (SL) paradigme for å undersøke behandlingen av hendelser med systematisk variabel sannsynlighet for forekomst hos voksne med EEG og fMRI, og i førskolebarn med normal utvikling og med spesifikk språknedsettelse (SLI) med EEG.
For første gang vil vi ha fMRI data til å informere oss om hjernestrukturer som serverer prosessering av høy-og lav-sannsynlighet auditive hendelser basert på statistisk læring, og for første gang vi vil gi EEG-data om behandling av slike hendelser hos barn. Vi vil sammenligne læringseffekter mellom voksne og barn, og mellom barn med typisk andatypisk språkutvikling. Spesielt vil vi kunne identifisere dysfunksjonelle hjerneprosesser underliggende statistisk læring i barn med spesifikt språknedsettelse.
I alle EEG-eksperimenter vil vi også undersøke samspill mellom auditiv sensoriske hukommelsesprosesser (som reflektert i lokaliserings mismatch negativitet, MMN) og statistiske læringsprosesser (som reflektert i en statistisk MMN, sMMN), således gies den første bevisutforskningen om hørbar sensorisk minne og SL interagerer med hverandre, eller om det er et problem Sensoriske minneprosesser forringer eller lindrer SL. Basert på referansestatistikk, er det sannsynlig at de antatte studier vil oppnå betydelig innvirkning innen statistisk læring.
Dette er forskning som for tiden pågår på instituttet for Biologisk og Medisinsk psykologi