Hjem
HR-avdelingen

Seksjon for HR-fellestjenester

Hovedinnhold

HR-fellestjenester arbeider med lederstøtte, rådgiving og saksbehandling innenfor HR og dokumentasjonsforvaltning. Seksjonen har også ansvar for å utvikle rutiner og rammeverk, effektivisere prosesser og arbeide med digitalisering av tjenester innen rekruttering, personadministrasjon og arkiv.

Seksjonsleder er Janne Marie Solheimslid.

Seksjonen er delt inn i følgende fagområder:

Rekruttering og HR-støtte

Seksjonen har et overordnet ansvar for at rekrutteringsprosessene ved UiB er i samsvar med gjeldende lovverk. Enheten arbeider med rutineutvikling, lederstøtte og rådgivning til enheter ved universitetet. Seksjonen har også ansvar for utvikling og saksbehandling av personalforvaltning.

Tjenestekatalog
  • Rådgivende og operativ funksjon tilknyttet rekrutteringsprosesser ved fellesadministrasjonen, Universitetsmuseet, Universitetsbiblioteket og fakulteter med tilknyttet serviceavtale 

  • Rådgivende og operativ HR-støtte og saksbehandling ved fellesadministrasjonen, Universitetsmuseet, Universitetsbiblioteket og fakulteter med tilknyttet serviceavtale 

Tjenester for hele UiB

  • Sekretariat for ansettelsesråd for teknisk administrative stillinger

  • Saksbehandling av lønnstillegg (HTA 2.5.3) 

  • Saksbehandling av flyttegodtgjørelser  

  • Saksbehandling av lønnslån 

  • Systemansvar for HR-ressursbank  

  • Systemansvar for JobbNorge

Serviceavtaler

Seksjonen fungerer som lokal HR for fakultet og avdelinger med serviceavtaler (JUS, KMD, UB), med særskilte kontaktpersoner for hver av disse enhetene. Vi følger opp serviceavtalene sammen med de andre seksjonene ved HR-avdelingen.
 

Tjenestekatalog

•    Støtte og rådgivning til ledere og ansatte innen personaladministrasjon
      (f.eks. gjeldende regelverk, permisjoner, ferie, pensjon etc.)
•    Vitenskapelig rekruttering
•    Teknisk/administrativ rekruttering
•    Utarbeidelse av kontrakter
•    Bistand ved onboarding
•    Saksforberedelse til råd og utvalg
•    Konflikthåndtering
•    Opprykk
•    Lønn og lønnsforhandling
•    Stipendiat- og postdoktorforlengelser

* kan variere noe ihht den enkelte serviceavtale

Internasjonal HR 

Internasjonal HR er førstelinje for HR på lokalt nivå i saker knyttet til internasjonal rekruttering. Dette inkluderer oppholdstillatelser, utarbeidelse av kontrakter for lokale ansettelser utenfor Norge, rapportering av skatte- og trygdeforhold utenlands, samt ansvar for gjennomføringen av tretrinns mottakskurs for internasjonale ansatte.

Faggruppen er andrelinjetjeneste for internasjonale ansatte og tilbyr individuelle møter ved behov. Vi bistår forskere i planleggingen av utenlandsmobilitet, gir informasjon om utenlandsopphold, og utarbeider kontrakter for fjernarbeid i utlandet. 

Tjenestekatalog
  • Orienteringsseminar for nyansatte internasjonale medarbeidere 
  • Introduksjon til det norske skattesystemet 
  • Kultur og sosiale samlinger 
  • Ansattstøtte for internasjonale ansettelser
  • Råd om utlandsopphold

Mangfold og inkludering

Seksjonen har sekratariatfunksjonen for Likestillingskomiteen ved UiB. Komiteens formål er å fremme reell likestilling ved universitetet i forhold til alle de diskrimineringsgrunnlagene som er beskyttet av diskrimineringslovgivningen. Komiteen har også innsyn og uttalerett i tilsetningssaker og kan uttale seg om studieplaner og opprettelsen av nye fag. 

Utfordringer og tiltak for å fremme likestilling og motarbeide alle former for diskriminering er beskrevet i Handlingsplan for mangfold, inkludering og likestilling 2023 - 2025. Planen må også ses i sammenheng med planer som omhandler arbeidsmiljø, internasjonalisering og universell utforming. 

Seksjonen jobber for å bidra til arbeidsinkludering ved Universitetet og i samfunnet generelt. HR-fellestjenester sikrer samarbeid på tvers av organisasjonen om arbeidsinkludering- for å hindre langvarige sykemeldinger og frafall. Enheten prioriterer forebyggende tiltak og oppfølgingstiltak som kan bedre arbeidsmiljøet og øke arbeidsinkludering. Aktiviteter som hindrer frafall og reduserer sykefraværet er innarbeidet som en naturlig del av arbeidsgiver sine oppgaver på alle nivå i organisasjonen. 

Faggruppe for dokumentasjon og systemforvaltning

Faggruppe for dokumentasjon og systemforvaltning har et hovedansvar for HRs brukerstøtte og koordinerer HR-system for forvaltningsansvar.