IGS utdanningsstrategi 2019 - 2023
Mål og strategi for utdanning ved IGS 2019 - 2023
Hovedinnhold
Instituttets mål og strategi for utdanning bygger på UiBs Handlingsplan for kvalitet i utdanning 2017–2022 samt handlingsplanen for utdanning ved Det medisinske fakultet fra 2018. Vi følger intensjonene om å styrke universitetenes undervisning fra Stortingsmelding 16 (2016–2017) «Kultur for kvalitet i høyere utdanning».
Mål for utdanningsfeltet ved IGS 2019-2023
- Høyne status for utdanningskompetanse og undervisningsinnsats i fagmiljøet ved IGS
- Styrke pedagogiske kvalifikasjoner blant IGS-ansatte
- Fremme utdanningsforskning og innovasjon i undervisningen ved IGS
Strategi for utdanningsfeltet ved IGS 2019-2023
- Likestille undervisningsfaglig kompetanse og undervisningskvalitet med forskning ved tilsetting, opprykk og lønnsutvikling
- Kreve utdanningsportefølje (pedagogisk mappe) som dokumentasjon ved tilsetting, og erstatte prøveforelesningen med prøveundervisning
- Formidle IGS’ utdanningskultur under tilsettingsprosessen og etterspørre nytilsattes undervisningskompetanse
- I samarbeid med fakultetet implementere meritteringssystem for Fremragende underviser og Pedagogisk akademi etter mal av eksisterende ordninger ved UiB
- Tilby pedagogikkurs og læringsverksteder for og med ansatte hvert semester
- Legge til rette for at IGS-ansatte kan innfri kravet om pedagogisk basiskompetanse
- Støtte tverrfaglige kollegiale mentor- og støtteordninger
- Etablere «IGS’ utdanningspris» som deles ut på Instituttets dag (kriterier, deriblant tverrfaglig samarbeid, +++)
- Stimulere undervisningssamarbeid i Alrek helseklynge
- Styrke videre- og etterutdanning, forskerutdanning og ph.d.-veiledning
29.11.2018