Det juridiske fakultet

Rekordmange søkere vil studere juss ved UiB

I alt 1855 søkere vil studere juss i Bergen og har valgt rettsvitenskap ved UiB som sitt førstevalg hos Samordna opptak.

Mange drømmer om en jobb som advokat, politijurist eller dommer, og søker master i rettsvitenskap ved UiB.
Ingvild Festervoll Melien, UiB

Mastergrad i rettsvitenskap er fortsatt landets mest populære studieprogram. I alt 1855 førstevalgssøkere ønsker å starte på den femårige  jussutdanningen i Bergen. Dette er en oppgang fra 1754 i 2018.

Dekan Karl Harald Søvig er godt fornøyd med tallenes tale.
– Det er en glede å kunne fylle studieplassene ved Det juridiske fakultet med motiverte og høyt kvalifiserte søkere, sier Søvig.

Flest vil studere juss i Bergen

Også i 2018 var Mastergrad i rettsvitenskap det mest populære studiet ved UiB.

Oddrun Samdal, viserektor for utdanning ved UiB, tror undervisningsmodellen ved Det juridiske fakultet er noe av suksessformelen.

– Jusstudentene får tett oppfølging faglig og sosialt i små arbeidsgrupper, problembasert læring med mye skrivetrening og gode utvekslingsmuligheter, sier Samdal.

Studentbyen Bergen

At Bergen er en hyggelig by å studere i kan også være utslagsgivende for de høye søkertallene, tror Søvig.

– Studentmiljøet og byen utfyller hverandre: Søker du naturopplevelser og spenning, har vi byfjorden og byfjellene i kort avstand fra Dragefjellet . Vil du heller ha kulturopplevelser, er det alltid en konsert, opplesning eller utstilling som det er verdt å få med seg, sier Søvig.