Det juridiske fakultet
Utveksling fra Det juridiske fakultet

Å søke på egen hånd

Vil du studere et annet sted enn fakultetet/UiB har utvekslingsavtale med? Søk på egen hånd!

I tillegg til å reise ut gjennom fakultetet/UiB sine utvekslingsavtaler åpner reglementet for at du kan ta en ettårig mastergrad i jus (LLM) i utlandet på egen hånd, og søke godskriving av spesialemner/masteroppgave på bakgrunn av en slik grad.

Da søker du selv om opptak til LLM direkte til universitetet du ønsker å reise til.
En grei oversikt over LLM program finner du på: www.llm-guide.com

Både på 3. og på siste studieår kan du også søke opptak på egen hånd for ett semesters utvekslingsopphold. Fakultetet anbefaler deg likevel først og fremst å heller dra nytte av en av de mange utvekslingsmulighetene du har gjennom fakultetets avtaler.

Dette bør du være klar over når du søker på egen hånd:

• Du har ansvar for søknadsprosessen på egen hånd.
  • Du må selv finne ut av om universitetet du ønsker deg til gir opptak til studenter som søker utenom avtaler, såkalte "free movers".

• Du må selv finne ut av søknadsfrister og opptakskrav ved universitetet du ønsker deg til.
  • For opptak til LLM-studier kan du ikke vite om universitetet du søker til vil godta at du har ”tilsvarende” en bachelorgrad etter 3 eller 4 års-studier, slik som fakultetet har avklart som del av LLM-avtalene som er inngått.
  • Søker du på egen hånd går du glipp av goder som finnes i avtalene som fakultetet har jobbet frem, slik som f.eks. fritak fra krav om språktest og rabatt på skolepenger. Du vil heller ikke kunne få Erasmusstipend.
  • Fakultetet kan hjelpe dersom du trenger bekreftelse på oppnådd tilsvarende bachelorgrad (”bachelor equivalency”), anbefalingsbrev eller ”letter of recommendation” (forutsetter at du har minimum sterk C i snitt), samt språkbekreftelse ("statement of English proficiency"). Ta kontakt med utveksling.jurfa@uib.no med informasjon om universitet og program du ønsker å søke på i god tid før søknadsfrist. NB! Fakultetet utsteder ikke bekreftelser som nevnt i dette punktet dersom du ønsker å søke opptak på egenhånd til et lærested der fakultetet allerede har en utvekslingsavtale.

• Også når du søker opptak på egenhånd, vil du søke fakultetet om forhåndsgodkjenning av emnene du planlegger å ta, slik at du har sikkerhet for at studiene du skal ta vil kunne godkjennes som del av graden din ved UiB. Forhåndsgodkjenning søkes vanligvis etter at du har fått opptak hos universitetet du ønsker deg til. Hvis universitetet du ønsker deg til har et studium som fører frem til en juridisk grad, vil det vanligvis finnes emner som kan godkjennes som tilsvarende de valgfrie emnene på hhv. 3. eller siste studieår av masterprogrammet i rettsvitenskap.