Det juridiske fakultet
KINA | UTVEKSLING

Kinas ambassadør besøkte Det juridiske fakultet

Kinas ambassadør til Norge, Hou Yue, besøkte Det juridiske fakultet torsdag 16. februar. Hun ønsker mer utveksling etter at Kina nå har åpnet opp etter pandemien.

Den kinesiske ambassadør til Norge. Det juridiske fakultet, UiB
Besøk fra den kinesiske ambassadøren til Kina. Fra venstre ser vi professor Bjørnar Borvik, ambassadør Hou Yue, dekan Karl Harald Søvig og uttdanningsattache Chang Quangsheng.
Kim E. Andreassen

Kinas ambassadør til Norge, Hou Yue, besøkte Det juridiske fakultet, UiB, torsdag 16. februar, i anledning en rundreise i Bergen. Temaet for møte var utveksling. Delegasjonen besøkte UiB-ledelsen tidligere på dagen.

Etter pandemien er det igjen blitt mulig å reise til Kina på utveksling. Ambassadøren håper at mange vil reise til Kina og finne nye muligheter.

– Vi støtter det kinesiske utdanningsdepartementet, blant annet ved å ta kontakt med universiteter i ulike land, for å øke utvekslingsmulighetene. Vi håper at norske universiteter som ønsker utveskling tar kontakt med oss, sier Hou Yue.

Professor Bjørnar Borvik, ved Det juridiske fakultet, leder Norsk senter for kinesisk rett. Han mener at det er viktigere nå en noen gang å reise på utveksling til Kina.

– Landet gjør seg stadig mer gjeldende i global politikk, og er i dag verdens nest største økonomi. Forsøkene på å isolere Kina vil ikke lykkes. Til det er den gjensidige avhengigheten mellom USA, Europa og Kina alt for stor, påpeker Borvik.

Borvik sier at Kina også blir en stadig viktigere kunnskapsnasjon, noe som både studenter og forskere må forholdet seg aktivt til.