Det juridiske fakultet
PROSEDYREKONKURRANSER

Bergenske jusstudenter gjør det strålende i konkurranser

Nylig vant studentlaget fra Bergen prosedyrekonkurransen EEA Law Moot Court. I tillegg er studentlaget Team Bergen klare for en internasjonal prosedyrefinale i sportsvoldgift i Madrid i neste måned.

Prosedyrekonkurranser.
Jusstudenter fra UiB gjør det bra i prosedyrekonkutrranser for tiden. Øverst ser vi årets vinnere av EEA Law Moot Court, arrangert av ESA, f.v: Emil Gjerstad Hatletvedt, Gina Cecilie Heskestad, Paulina Sitarz, Idunn Nybø Thorsdal, Tea Kjendalen. Nederst ser vi Team Bergen som er klare for finale i Madrid i april, med Paul Benjamin Gregori, Sigurd Nordby, Sebastian Plopws, Aksel Nordli og Øystein Nordmo.

I prosedyrekonkurranser får jusstudentene fiktive saker løse, går videre til delfinaler og til slutt til finale. Jusstudenter fra Bergen har gjort det sterkt innen slike konkurranser i det siste.

Helgen 24.- 26. mars vant et lag fra Bergen EØS-prosedyrekonkurransen EEA Law Moot Court, arrangert av ESA. Konkurransen ble avholdt på Dragefjellet og finalen ble avholdt i Gulating Lagmannsrett. Det har vært veldig stor oppslutning rundt denne prosedyrekonkurransen de siste årene, og ny rekord i år. Hele syv lag fra Bergen var med i finalehelgen.

– Det viser jo at studentene våre er nysgjerrige på og gjerne vil lære mer om den materielle EU- og EØS-retten. Dommerne var fulle av lovord for samtlige av lagene, som virkelig må berømmes for sin innsats, sier professor Christian Franklin, som er primus motor og emneansvarlig for prosedyreemnene tilknyttet konkurrasen.

Team Bergen til finale i Madrid

I tillegg har jusstudenter ved UiB gjort det veldig bra i Den internasjonale prosedyrekonkurransen i sportsvoldgift (Sports Arbitration Moot). Studentene fra UiB, Team Bergen skal til den internasjonale finalen i Madrid i april. Arrangementet organiseres fra en komité fra Spania og Sveits, i samarbeid med blant annet FIFA og Universitetet i Neuchãtel.

Konkurransens dommere og ambassadører er ledende voldgiftsdommere og idrettsadvokater fra hele verden, og alle studenter som er registrert ved et juridisk fakultet har anledning til å delta.

– Det er veldig gøy at studentene våre gjør det bra i internasjonale prosedyrekonkurranser som disse, sier visedekan for utdanning professor Halvard Haukeland Fredriksen, ved Det juridiske fakultet, UiB.

Mye læringsutbytte

Visedekanen mener at studentene får mye læringsutbytte av å delta i konkurranser som dette, og noe de vil få glede av både i studiene og ikke minst i arbeidslivet etterpå.

Han har også noen tanker om hvorfor UiB-studentene gjør det så bra i prosedyrekonkurranser for tiden.

– Vi har flinke og hardtarbeidende studenter, som dessuten er svært mye bedre i engelsk enn generasjonene før dem. Det er imponerende, sier Halvard Haukeland Fredriksen.