Det juridiske fakultet
HAVVIND | JUSS

Olje- og energiministeren besøkte BOW

Regjeringen satser sterkt på vindkraft mot 2040. Nylig besøkte olje- og energiminister Terje Aasland Bergen Offshore Wind Center (BOW). Førsteamanuensis Ignacio Herrera Anchustegui ved Det juridiske fakultet diskuterte juridiske utfordringer rundt vindparker.

BOW
Olje- og energiminister Terje Aasland  var svært interessert i å vite mer om havvind, da hen besøkte BOW. Blant annet diskuterte han visjoner, ambisjoner og juridiske rammeverk for havvindparker.
Jin Sigve Mæland.

I 2022 la regjeringen frem sin havvindstrategi, der de blant annet har som mål at Norge skal produsere 30 gigawatt (GW) havvind innen 2040. For å nå dette målet må det bygges mer en 2 000 vindturbiner i løpet av de neste 20 årene.

For å plassere havvindparker til havs, må jussen være på plass. Olje- og energiminister Terje Aasland var opptatt av dette da han besøkte BOW, mandag 17. april. Han ville blant annet lære mer om hvilke juridiske rammeverk som må til for å utnytte vindkraft på en best mulig måte.

– Vi diskuterte på hvilken måte vår forskning kan bidra i dette. Vi arbeider mye med konsesjonsprosesser i Norge ut fra et komparativt perspektiv, et miljøperspektiv og ikke minst arealplanlegging til havs, sier førsteamanuensis Ignacio Herrera Anchustegui, ved Forskergruppe for naturressurs- miljø- og utviklingsrett, Det juridiske fakultet, UiB.

Regjeringen ønsker å sette i gang havvindparker som kan produsere fornybar energi, men også for å skape arbeidsplasser med ringvirkninger.

For å få til dette er man nødt til å forske på statens rolle som motivator, samt avdekke juridiske muligheter og kommersielle barrierer for både norske og utenlandske selskaper, ifølge Herrera Angustechui.

– Våre kommentarer ble notert av statsråden og han sa at Norge vil følge opp mange av dem, sier Igacio Herrera Angustechui.