Det juridiske fakultet
SØKERTALL 2023

Kraftig økning i søknader til jusstudiet

Antall søkere som har jusstudiet ved UiB som førstevalg har økt med 12 prosent.

Søknadstallene 2023. Det juridiske fakultet, UiB.
Dekan Karl Harald Søvig synes årets søkertall er gledelige.

Til tross for at UiA, UiS og BI tilbyr master i rettsvitenskap fra høsten 2023, så har UiB en solid økning i førstevalgssøkere til juss i år. For integrert master i rettsvitenskap har søkertallet økt med 12 prosent ved Universitetet i Bergen (UiB), mot 11 prosent for jusstudiene nasjonalt. Tallene for master i rettsvitenskap ved UiB, hvor søkere med bachelor fra andre steder søker, har økt med 9 prosent (244-266) fra i 2022.

– Det er gledelig at vi har en solid økning i søkertallene i år. Vi har over tid bygget opp en juristutdanning som er ettertraktet, sier dekan Karl Harald Søvig, ved Det juridiske fakultet, UiB.

– Mye tyder på at flere studieplasser på grunn av nye utdanningssteder har ført til økning i søkertallene, sier dekanen.

Han viser også til årets kandidatundersøkelse som viser at studentene både er fornøyde med studietilbudet og får jobb etter endt utdannelse.

Rettsvitenskap ved UiB er det tredje mest populære studiet i 2023 ifølge, DN.