Det juridiske fakultet
FEMTE STUDIEÅR

– Faglig løft på femte studieår

Omlegging av femte studieår betyr et faglig løft, med fordypning og spesialisering på et annet nivå enn i dag, sier dekan Karl Harald Søvig.

Femte Studieår. Det juridiske fakultet.
Dekan Karl Harald Søvig er glad for å løfte femte studieår ved Det juridiske fakultet.
UiB.

Fakultetsstyret ved Det juridiske fakultet vedtok, på et møte 13. juni, å reformere femte året på jusstudiet.

– Vi viderefører den såkalte bergensmodellen med tett oppfølgning av studentene i mindre grupper, slik at den også dekker femte studieår. Omleggingen av vil gi et betydelig faglig løft for studentene, sier dekan Karl Harald Søvig.

TIlbyr bedre undervisning

Han peker på at fakultetet lenge har måttet prioritere undervisningsressursene på de første studieårene, men at man nå endelig har kommet i posisjon til å forbedre det siste studieåret.

– Nå kan vi tilby mer og bedre undervisning og et langt mer helhetlig opplegg på femte studieår, sier Søvig.

Han trekker frem flere positive sider ved den nye ordningen:

• Mulighetene for spesialisering kombineres med fordypning. Studentene skal ikke bare tilegne seg kunnskaper om nye rettsområder, men også få dypere innsikt i hvordan rettslig regulering brukes å styre samfunnet
  • Opplegget rundt masteroppgavene styrkes vesentlig for å sette studentene bedre i stand til større juridiske utredningsoppgaver
  • Internasjonaliseringen av jussen får mer oppmerksomhet, både i norskspråklige fordypningsemner og i form av egne engelskspråklige emner. Og vi viderefører og styrker mulighetene for utveksling på faglig høyt nivå som en del av det siste studieåret
  • Læringsmiljøet styrkes gjennom økt tilstedeværelse på fakultetet

– Studentene skal føle at de er en del av et faglig fellesskap på campus på Dragefjellet også på femte studieår, sier Søvig.

Inspirert av de beste

Han sier at fakultetet er inspirert av hvordan masterstudier i rettsvitenskap er lagt opp ved noen av de beste universitetene i verden.

– Blant annet er studieløpet lagt opp slik som ulike LLM-programmer ved flere av universitetene som har utvekslingsavtaler med, sier Karl Harald Søvig.

I september skal fakultetsstyret avgjøre når reformen skal tre i kraft.