Det juridiske fakultet
FORSKNINGSDAGENE

Fakultetet vant pris for beste forskningsstasjon

Det juridiske fakultet ved Universitetet i Bergen vant prisen for beste bod på forskningstorget under Forskningsdagene i Bergen 2023. Et dataspill for å plassere vindmøller var sentral for seieren.

Reportasje JUR @ Forskningstorget 2023

Produsent:
Paulo Cesar Chavarria Serrano

Med multimedia i særklasse, vant Det juridiske fakultet prisen for beste bidrag under Forskningsdagenes forskningstorg, lørdag 23 september.

Temaet var vindkraft og grønn energiomstilling og ble formidlet via et eget produsert dataspill, basert på såkalt Augmentet Reality (AR). I tillegg ble det vist video og mentimeterundersøkelse på storskjerm, hvor spørsmålet var om man burde sette opp vindmøller på byfjellene eller ei. Overraskende nok endte resultatet 50-50.

I løpet av fredag 22 og lørdag 23.  var forskere og administrative hele tiden til stede for å veilede publikum i teltene på Torgallmenningen.

Forskningstorget2023
Forskningsdagene

Representanter fra Det juridiske fakultet mottar prisen for beste torg, sammen med juryen, lederen av forskningsdagene Silje Vik Pedersen, UiB-rektor Margareth Hagen og administrerende direktør i Forskningsrådet Mari Sundli Tveit. Foto: Forskningsdagene