Det juridiske fakultet
Internasjonal konferanse

– Utrolig spennende som et tverrfaglig forskingsobjekt

UiB samlet forskere fra nær og fjern for å diskutere Landsloven fra et bredt flerfaglig perspektiv.

Professor ved UiB, Søre Koch
INTERNASJONALT FOKUS: Sören Koch (til høyre) bidro til å sette søkelyset på Landsloven fra et internasjonalt perspektiv. Her på scenen med professor Andrew Simpson fra University of Aberdeen.
Irene Baug, UiB

UiB-konferansen «The Landslov of 1272 – Multiple Perspectives» gikk i forrige uke av stabelen med arrangementer både i Håkonshallen og Universitetsaulaen. Den internasjonale konferansen er en viktig del av det større 750-årsjubileet for Landsloven som har bydd på en rekke arrangementer knyttet til kulturliv og forskning gjennom jubileumsåret 2024.

– Mye mer enn en nisje

Sören Koch er professor i rettshistorie ved Det juridiske fakultet og har vært del av planleggingskomiteen for konferansen. Han fremhever at Landsloven som forskningsobjekt er mye mer enn en lokalhistorisk nisje for spesielt interessert fagfeller.

– Det er mange ting som gjør Landsloven utrolig spennende som et tverrfaglig forskningsobjekt, og vi tok mål av oss å lage en konferanse som setter søkelys på nettopp dette. Samtidig har vi hatt en ambisjon om å løfte diskusjonen om Landsloven ut til et større internasjonalt forskerfelleskap, forteller Koch før han utdyper:

– Landsloven er en av bare tre lover i middelalderen som var landsdekkende. De aller fleste lover på denne tiden var veldig lokale. I et internasjonalt perspektiv kan man derfor si at loven var veldig sofistikert for sin tid, og den var gjeldene rett i over 400 år! Dette er svært sjelden vare i en rettshistorisk sammenheng, forklarer Koch.

– Ekte tverrfaglighet

Konferansen gikk over fire dager og samlet forskere fra en rekke fagområder – historikere, språkforskere, arkeologer og rettshistorikere. Koch opplyser at deltagere fra hele 17 ulike land hadde kjente sin besøkelsestid, og lister opp Storbritannia, USA, Frankrike, Italia, Spania og Brasil blant nasjonene som var representert.

– Det er kjempegøy at vi har greid å favne så bredt. Det er alltid en utfordring å få ulike fagmiljøer, som alle har sitt eget utgangspunkt og sine egne metoder, til å snakke sammen, men når man lykkes blir det veldig interessant og skaper gode synergieffekter. Det er det som er ekte tverrfaglighet og som jeg synes vi her har fått til her, sier Koch entusiastisk.

Flere bidrag fra Det juridiske fakultet

I tillegg til Koch som deltok i konferansekomiteen, bidro Brage Hatløy, Børge Aadland og Lars Kvestad, som alle har tilknytning til Det juridiske fakultet og forskergruppen for rettskultur, med innlegg.

Vil du vite mer om hvorfor Landsloven er spennende? Da bør du lese «10 kjappe om Landslova» med Brage Hatløy fra tidligere i år.