Sjetteklassinger lager ny grunnlov
Hvordan ville samfunnet sett ut dersom barn fikk bestemme? Hvilke rettigheter ville de ha lagt mest vekt på? Det juridiske fakultet har utfordret elever i sjette klasse til å lage en helt ny grunnlov.
Hovedinnhold
- Det blir interessant å se om barns syn på hva som er det viktigste i livet samsvarer med de voksnes, eller om de kommer opp med lover som vi voksne ikke har tenkt på, sier leder for prosjektet, jusprofessor Jørgen Aall.
I forbindelse med Forskningsdagene i Bergen har han sammen med stipendiat Bjarne Kvam besøkt sjetteklassingene ved Aurdalslia skole, hvor de presenterte følgende problemstilling:
Tenk deg at du får beskjed om to ting før du går og legger deg. Den ene er at du ikke vil våkne opp som deg selv. Du vil våkne opp i et nytt samfunn, og kan være hvem som helst – direktør eller uteligger, mann eller kvinne, barn eller voksen. Den andre beskjeden du får er at du skal lage en grunnlov for dette nye samfunnet. Da er det viktig at du sørger for at du får det bra uansett hvem du våkner opp som. Hvilke ti rettigheter velger du å ta med i grunnloven?
Alle har en mening om jus
- Elevene var veldig engasjerte og kom med mange gode forslag allerede etter første runde med høyttenkning, forteller Aall. Han påpeker at jus har et fortrinn i forhold til en del andre fagfelt, i og med at den angår forhold som de fleste kan relatere seg til. Også barn uten kunnskaper om lovtekster kan mene noe om hvilke rettigheter man bør ha i et samfunn.
Etter at elevene i fellesskap hadde foreslått en lang rekke rettigheter, ble de satt i grupper for å diskutere hvilke ti som burde gjelde i en grunnlov. I neste omgang skulle de intervjue foreldre, søsken og naboer for å undersøke hva de mente ─ for så å revidere lovene på nytt, og kanskje legge til nye. Presentasjonen av den nye grunnloven vil foregå på Festplassen fredag 18. september.
Spent på elevenes versjon av Grunnloven
Det er første gangen Det juridiske fakultetet deltar på Forskningsdagene, som er en forskningsfestival for store og små. Skoledagen er et tilbud til sjetteklassingene i Bergen, der forsknings- og utdanningsmiljøet i byen går sammen for å skape en opplevelsesdag på Festplassen. Målet er å vekke nysgjerrighet og interesse for kunnskap og forskning blant elevene.
- Det har vært veldig artig å være med på dette, sier Jørgen Aall, og er svært spent på resultatet av elevenes tenkning. Han drar paralleller til diskusjonen som pågår i Stortinget i forbindelse Grunnlovens forestående200-års-jubileum: om det er behov for en total revisjon av Grunnloven, om det er nok med kun en språklig revisjon, eller om vi bare bør satse på en modernisering.
Forskningsdagene i Bergen 18. – 27. september
|
Les mer om sjetteklassingene sitt besøk ved Det juridiske fakultet
Les mer om UiB sine bidrag under Forskingsdagene i Bergen
Les mer om Forskningsdagene i Bergen