Strategiarbeid - Det juridiske fakultet
STRATEGI INNSPILL

Innspill ny strategi for fakultetet v. Christine Stoltz Olsvik

Les innspillene til strategiutkast for Det juridiske fakultet av Christine Stoltz Olsvik.

Christine Stolz Olsvik
Assisterende fakultetsdirektør Christine Stolz Olsvik.
UiB

Jeg kunne ønsket meg at selve strategien var veldig kort, helst ikke mer enn 2 A4-sider. Situasjonsbeskrivelsen av nåsituasjonen for forskning, rettsvitenskapen og demokrati kan skilles ut fra selve strategien og heller inngå som bakgrunn for strategien i et notat til SU/FU og Fakultetsstyret.

Det bør nok prioriteres mer, vi har ikke kapasitet til å satse på alt.

Jeg ønsker meg en strategiplan der alle ansattgrupper føler seg inkludert og sett, og at vi kan jobbe sammen for å oppnå målene her.

Utdanning:

Vi skal ikke bare holde fast ved en ledende posisjon. Landskapet har allerede endret seg nå når vi får 3 nye masterprogram i rettsvitenskap fra høsten av. Det må heller beskrives som at vi «skal fortsette å utvikle studiene både faglig og pedagogisk, slik at vi er det foretrukne studievalget» eller noe i den dur. «Kontinuerlig utvikling» er nøkkelordet her.

Når det gjelder visjon for utdanning så ønsker jeg at det konkretiseres. I utkastet står det «Det juridiske fakultet skal gi det beste rettsvitskaplege utdanningstilbodet i Norge.» Hva betyr dette konkret? Hva vil det si å være best? Best i hva og for hvem? Enten må dette konkretiseres til noe som betyr noe, og/eller til noe som er målbart.

Jeg synes også de er veldig mange punkter innenfor utdanningsfeltet. Noe er ting vi allerede gjør og noe er ting å strekke seg etter – men når det kommer handlingsplaner i tillegg så er faren at det etterhvert blir så mange punkter å rapportere på at vi bruker mer tid på å rapportere etter strategi og handlingsplaner heller enn å gjennomføre det konkrete utviklingsarbeidet. Kan noen av punktene flyttes over i en handlingsplan?

Administrasjonen:

det er viktig at fakultetet oppleves som en attraktiv arbeidsplass også for de som jobber i og skal rekrutteres til administrative stillinger. Vi ønsker å ha de beste folkene også administrativt. Derfor ønsker jeg at også administrasjonen står nevnt mer og på en annen måte enn det som er foreslått.

Nå står det følgende: at fakultetet «har eit fagleg sterkt administrativt støtteapparat...», «...i den store utdannings- og forskningskapasiteten som det vitskaplege og administrative personalet representerer...», «...høg fagleg og administrativ kompetanse inn i utdanning og forsking,..», «fagmiljøa og administrasjonen skal vere inkluderandre overfor mellombels tilsette og studentar», «en sterk administrativ stab skal gi støtte til søknader om ekstern finansiering...»,»gi opplæring i prosjektleiarskap, dei administrative ressursane til søknad og drift av prosjekt...».

Eks fra studieseksjonen sitt verdigrunnlag:

Studieseksjonen bidrar til å utdanne fremtidens jurister og ivareta fakultetets samfunnsoppdrag gjennom effektiv, etterrettelig og etisk bevisst administrasjon, forvaltning og utvikling av studier i rettsvitenskap.

Seksjonen skal fortsette å bidra til utvikling og fornying av universitets- og høyskolesektoren gjennom arbeid lokalt, nasjonalt og internasjonalt.

Studieseksjonen kjennetegnes ved:

• dyktige medarbeidere som utvikler egen kunnskap og bidrar aktivt i fakultetets og universitetets felles kunnskapsutvikling og -deling
  • en effektiv og løsningsorientert administrasjon basert på faglig dyktighet og solid kunnskap om utdanningssektoren generelt og studiekvalitet, regelverk og digitale verktøy spesielt
  • effektiv, etterrettelig, etisk bevisst og kunnskapsbasert saksbehandling
  • evne til å dra nytte av ny kunnskap og ny teknologi
  • engasjement for studentene og studiene i rettsvitenskap
  • medarbeidere som har arbeidsglede og bryr seg om hverandre
  • engasjerte medarbeidere som tar ansvar og har eierskap til prosjektene de deltar i
  • medarbeidere som evner å sette egne arbeidsoppgaver inn i en større helhet og er bevisst sin rolle
  • medarbeidere som påvirker egen utvikling i samsvar med fakultetets strategier og interesser

Jeg stusser på punktet om at «fagmiljøa og administrasjonen skal vere inkluderandre overfor mellombels tilsette og studentar». Hvorfor skal man bare være inkluderende overfor midlertidig ansatte og studenter, kan man ikke være inkluderende overfor alle?

Organisering:

Her er fokuset på vitenskapelig ansatte og det vi diskuterer for tiden. Men likevel bør nok dette punktet formuleres slik at alle ansattgrupper føler seg inkludert i teksten og i strategien.