Kjemisk institutt
Lab-IT

Lab-IT ved Kjemisk institutt

Lab-IT er en UiBs tjeneste for å tilby nettverk, lagring/backup og fjerntilgang for utstyr som er brukt i forskning ved UiB. Flere instrumentlaboratorier ved instituttet benytter dette.

Under viser en oversikt over de instrumentlaboratoriene som benytter Lab-IT. Kontakt administrator for å få tilgang. "Terminalservere" er serveren som brukes for fjernkontroll, mens "område" er serveren der data blir gjort tilgjengelige.

LabAdministratorTerminalserverOmråde
AbsorptionPascal D. C. Dietzeliodine.uib.no\\klient.uib.no\FELLES\LAB-IT\KJ\ABSORPTION
GCZakieh Izakianzinc.uib.no\\klient.uib.no\FELLES\LAB-IT\KJ\GC
HPLCZakieh Izakianosmium.uib.no\\klient.uib.no\FELLES\LAB-IT\KJ\HPLC
IREgil Nodlandcopper.uib.no\\klient.uib.no\FELLES\LAB-IT\KJ\IR
MSBjarte Holmelidlead.uib.no\\klient.uib.no\FELLES\LAB-IT\KJ\MS
NMRJarl Underhaugradon.uib.no\\klient.uib.no\FELLES\LAB-IT\KJ\NMR
XRDPascal D. C. Dietzelmy.splashtop.eu\\klient.uib.no\FELLES\LAB-IT\KJ\XRD

Merk at alle brukere har tilgang til alle data på området, og de fleste brukere har bare lesetilgang.

På hjelp.uib.no finner du mer informasjon, blant annet om hvordan du kan koble til lagringsområdet for Lab-IT. Dersom du bruker flere områder kan det være en fordel å legge inn "\\klient.uib.no\FELLES\LAB-IT\KJ" i stedet for alle de individuelle områdene.

NMR

Under området for NMR finnes det seks mapper:

• Felles: Diverse felles dokumenter
  • lnmr600010: 600 MHz
  • lnmr850011: 850 MHz
  • lnmrcen011: 500 MHz wide-bore
  • lnmrrut010: Pensjonert 500 MHz rutineinstrument for væskefase
  • nanalysis: 60 MHz

Hvis du tar opp sensitive data bør du bruke ikke-beskrivende navn eller lagre dataene midlertidig i mappen c:\Bruker\nmrdata_nobackup før du krypterer og flytter dem til serveren.

Fjernstyring er forbeholdt ekspertbrukere som har reservert 850 MHz-spektrometeret og et fåtall brukere på 600 MHz.