Klima og energiomstilling
Etter- og videreutdanning

Nå er vi igang med det nye EVU-kurset om CCUS!

Nå er vi i gang med det helt nye kurset i karbonfangst, -bruk og -lagring! Fagmiljøet ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet utviklet dette videreutdanningskurset for å møte den forventede etterspørselen etter kompetanse innen fagfeltet. Så langt har etterspørselen vært over all forventning og det er allerede planer om å gjennomføre et nytt kurs våren 2021!

KARBONLAGRING: Riggen i bakgrunnen kan simulere karbonlagring. Forskningsgruppen i reservoarfysikk ved Institutt for fysikk og teknologi har utviklet det nye tilbudet. Fra venstre: Martin Fernø, Zachary Alcorn, Arne Graue og Else Johannesen. Foto/ill.: As
Asbjørn Leirvåg

Hvorfor er det viktig at noen tar kurset?
Forskningsgruppen, reservoarfysikk, har et bredt globalt kontaktnettverk i sub surface industrien og har årelang og solid erfaring innen CCUS. Et CCUS-kurs har vært etterspurt fra flere nasjonale og internasjonale kontakter i industrien over flere år. Industrien står overfor et energiskifte, og dette kurset skal være med på å dekke behovet for økt kompetanse innen CCUS.

Hvem er kurset for?
Målgruppen er ingeniørutdannede på master/PhD-nivå innen subsurface teknologi, eller tilsvarende. Kurset er fleksibelt og tilrettelagt både for fulltidsansatte, arbeidsledige og permitterte fra sub surface industrien i Norge.

Hva kompetanse får de som tar kurset?
Etter endt kurs skal studentene bedre kunne bidra i diskusjoner og handling for energiomstilling og karbonhåndtering. Studentene skal kunne forklare rollen karbonfangs, -bruk, og –lagring har for utslippsreduksjon, i tillegg til å være i stand til å presentere nye teknologier innen CCUS.

Hva betyr det for UiB å kunne tilby et slikt kurs?
Etter interessen for dette EVU-kurset å dømme, har industrien et stort behov for kompetanse innen CCUS for å kunne starte omstillingen til det grønne skiftet. Vi ser på det som et samfunnsansvar og en stor glede å kunne dele kompetanse innen CCUS til et bredt spekter av ingeniører innen bransjen. UiB har forholdsvis lite erfaring med heldigitale EVU-kurs. Erfaringer vi har gjort oss under utviklingen og gjennomføringen av dette kurset vil vi ta med oss videre for å forbedre neste planlagte kurs, og for å dele med andre fra UiB som skulle ha interesse av å utvikle et lignende EVU-kurs.

Vi hadde over 200 interesserte til dette kurset som har 60 plasser. Etter oppstart har vi fått henvendelser av nærmere 50 til som er interessert i kurset. Basert på den store interessen har vi planer om å gjennomføre et nytt kurs våren 2021. vi ønsker også å utvikle en studentversjon av dette heldigitale kurset, slik at også studenter ved UiB kan få mulighet til å tilegne seg denne kompetansen.

For mer informasjon om det nye kurset klikk her!