Klinisk institutt 2

Nyhetsarkiv for Klinisk institutt 2

En fersk studie fra Universitetet i Bergen viser at kvinner som stumper røyken i svangerskapet kan unngå misforhold mellom størrelsen på fosteret og størrelsen på morkaken.
Å bli tildelt Falch Seniorforskerprisen er først og fremst en anerkjennelse fra ‘mine egne’, nemlig Det medisinske fakultet ved Universitetet i Bergen og Bergen medisinske Selskap
Hjerterehabilitering reduserer dødelighet, reinnleggelser og psykologisk stress, men nasjonale data viser at over 80% deltar ikke i hjerterehabilitering etter hjerteinfarktet. Seminar 15.04.24 ved professor Tone Norekvål på Senter for forskning på hjertesykdom hos kvinner
En ny studie fra Klinisk institutt 2 kaster nytt lys over plakkdannelse i arteriene i hjertet, og hvordan det arter seg annerledes hos kvinner enn hos menn.
Stipendiat Arleen Aune forsvarte 15.03.24 sin avhandling ‘Cardiac organ damage in systemic hypertension: Impact of gender, etiology and comorbidities’ for PhD graden
Det er gått 1 år siden NOU 2023:5 Kvinnehelserapporten ble overrakt helseminister Ingvild Kjerkol. Senterforskerne etterlyser politisk oppfølging av rapporten i debattinnlegg i Bergens Tidende
Førsteamanuensis og leder for Senter for kvinne og kjønnsforskning Kari Jegerstedt holdt et morsomt og inspirerende seminar om tema på Senter for forskning på hjertesykdom hos kvinner, 19.februar 2024
En studie fra Universitetet i Bergen viser at menn med betennelsesaktige sykdommer i ledd eller rygg, som leddgikt, får flere barn enn andre menn. – Overraskende, sier forskeren selv.
Senter for forskning på hjertesykdom hos kvinner ønsker velkommen til årets Female Heart Workshop ved Solstrand Hotel 7-8. Mai 2024.
Senter for forskning på hjertesykdom hos kvinner: Seminar ved førsteamanuensis Kari Jegerstedt, mandag 19.02.24, kl.12-13, rom 8.1 og 8.2, Laboratoriebygget
Ny forskning ved UiB viser at mors fysiske aktivitet før svangerskapet påvirker utviklingen til embryoet. Og gutteembryoer påvirkes annerledes enn jenteembryoene.
Årets juleseminar ble tradisjonen tro avholdt på Hotel Terminus. Stipendiatene Anja Linde og Marit Sandberg var møteledere for et imponerende program
Forskning ved UiB viser at om lag tjue prosent av alle alvorlige brystkrefttilfeller kan skyldes epigenetiske forandringer i et spesifikt gen allerede i fosterlivet.
Premature babyer med fødselsvekt under én kilo hadde dårligere hjertefunksjon som unge voksne enn de som ble født til termin: – Det er det viktig at leger og fastleger er bevisst på, sier stipendiat Britt Engan ved Klinisk institutt 2.
Omtrent halvparten av barn med cøliaki har problemer med emaljeskader. Forskere ved UiB har nå funnet at årsaken er en immunreaksjon mot et av de vanligste proteinene i kumelk.
Vårt langvarige forskningssamarbeid med Jakub Abramsons forskningsgruppe ved Weixmann instituttet i Israel har før til to publikasjoner i høyt rangerte tidsskrift:
En ny studie fra Influensasenteret ved UiB har sett på sammenhengen mellom fedme og risiko for alvorlig forløp av covid-19. – De med fedme og overvekt bør få tilbud om vaksine, mener influensaforsker Rebecca Cox.
14. november 1891 kom Frederick Grant Banting til verda i småbyen Alliston i Canada. Tysdag vart Bantings fødselsdag feira med ope hus på Mohn Senter for Diabetes Presisjonsmedisin (PRESIS-DIA).

Sider