Informasjon om semestervudering (bachelor) ved institutt for design
Hovedinnhold
INFORMASJON OM SEMESTERVURDERING
GENERELT
Semestervurdering er en eksamen, en formell vurdering av faglig nivå og progresjon. Semestervurderingen avsluttes med at studenten får strukturert tilbakemelding om eget arbeid og progresjon. I UiBs studieforskrift betegnes semestervurderingene som en «mappevurdering». Karakterene som benyttes ved semestervurdering er bestått og ikke bestått. En student som oppnår karakteren bestått har oppnådd læringsmålene for det aktuelle semesteret, og har følgelig også realisert læringsmålene som sitt faktiske læringsutbytte. Bestått semestervurdering er et vilkår for videre studier i bachelorprogrammet/masterprogrammet, og utløser 30 studiepoeng.
Vurderingskriterier og spesifikk informasjon om vurderingsgrunnlag finnes i emnebeskrivelsene.
Studenter har inntil tre forsøk for hver semestervurdering i programmet, jf. § 6.8 i forskrift om opptak, studier, vurdering og grader ved Universitetet i Bergen.
GJENNOMFØRING AV SEMESTERVURDERING
Hvert semester avsluttes med en formell vurdering. Studentene blir mot slutten av hvert semester (BA: semester 1-5, MA: semester 1-3) vurdert på grunnlag av læringsmålene som er satt for det enkelte semester og tilhørende vurderingskriterier. Konkret tidspunkt bestemmes av instituttet når kalender for det aktuelle semesteret fastsettes. Avvikling av semestervurderingen skjer i samarbeid mellom faglig ledelse ved instituttet og administrasjonen ved fakultetet.
Tidsbruk for vurderingene er én time per student både for BA og MA. Vurderingene foregår enten ved studentens arbeidsplass eller annet tilrettelagt sted ved institusjonen. Vurderingen er en muntlig samtale basert på studentens semesterrapport og redegjørelse for egen læring og arbeidsinnsats. Dersom annet sted og/eller utstyr er ønsket fra studentens side, må dette meldes inn til hovedveileder minst to uker før semestervurderingene starter.
Semesterrapporten skal foreligge tilgjengelig for kommisjonen, minst to uker før vurderingen. Innhold og omfang av semesterrapport skjer i samsvar med studieplan, vurderingskriterier og maler for semesterrapporter ved det aktuelle studieprogrammet.
All semestervurdering skjer ved oppmøte ved institusjonen. I særskilte tilfeller kan semestervurderingen gjennomføres via videokonferanse. Studieadministrasjonen innvilger dette etter begrunnet søknad.
KOMMISJON
Hovedveileder og en annen faglig ansatt ved instituttet foretar vurderingen. Instituttleder har ansvar for å peke ut faglig ansatte til vurderingsarbeidet. Så langt som mulig bør begge kjønn være representert.
TREKK FRA VURDERING
En student kan trekke seg fra semestervurderingen inntil 2 uker før semestervurderingen finner sted (det vil si, 2 uker før innleveringsfrist av semesterrapporten). Avmelding etter dette tidspunkt regnes som ett av tre tellende eksamensforsøk, jf § 6.8 i UiBs forskrift. Trekk fra studenten selv gjøres på studentveven, med skriftlig kopi til fakultetet v. studieveileder.
UTSATT VURDERING PÅ GRUNN AV SYKDOM
Utsatt vurdering kan godkjennes ved sykdom i semestervurderingsperioden. Studenten må sende inn begrunnelse med vedlagt legeerklæring til fakultetsadministrasjonen. Semestervurdering vil da bli avviklet så snart som mulig, se pkt. 2.8.
Ved lengre tids sykdom i semesteret kan det søkes om utsatt vurdering. Søknaden mottas av studieadministrasjonen og behandles i samråd med instituttleder. Søknaden vurderes av på grunnlag av sykdomsperiodens lengde, ønsket tidspunkt for utsatt vurdering og institusjonens mulighet for en hensiktsmessig vurderingsavvikling.
UTSATT VURDERING PÅ GRUNN AV UTVEKSLING
Studenter som har vært på utveksling vil normalt bli vurdert ved vertsinstitusjonen, og har selv ansvar for å legge frem dokumentasjon for dette ved hjemkomst. Studenter som etter utvekslingsopphold ikke kan dokumentere studieprogresjon som tilsvarer 30 stp pr semester, må kompensere for manglende studiepoeng gjennom studieprogrammets ordinære semestervurdering, enten i slutten av semesteret eller i starten av det påfølgende semesteret. Dersom vertsinstitusjonen har en annen semesterstruktur enn Fakultet for kunst, musikk og design, må det eventuelt gjøres en egen avtale med hovedveileder om semestervurdering som sikrer at studentens studieprogresjon blir ivaretatt.
MANGLENDE OPPMØTE
Dersom studenten ikke møter opp til vurdering anses dette som ett av tre gjeldende eksamensforsøk, jf. § 6.8 i UiBs forskrift.
GJENNOMFØRING AV UTSATT SEMESTERVURDERING
Ved behov for utsatt semestervurdering, skal det organiseres nye vurderinger så raskt som mulig etter den ordinære vurderingen, fortrinnsvis i startfasen av det påfølgende semesteret. Fakultetsadministrasjonen har ansvar for å følge opp og organisere utsatte semestervurderinger i samarbeid med instituttene.
For studenter som skal semestervurderes og som av andre grunner enn dokumentert sykdom, eller utvekslingsopphold ved andre utdanningsinstitusjoner, ikke gjennomfører vurderingen, får dette registrert som ett av tre gjeldende eksamensforsøk, jf. § 6.8 i UiBs forskrift.
IKKE BESTÅTT
En student får ikke studiepoeng for et semester hvis kommisjonen har vurdert studenten til Ikke bestått.
Ved fastsettelse av karakter Ikke bestått, må dette begrunnes skriftlig fra kommisjonen innen tre dager. Skriftlig rapport skal formidles fakultetsadministrasjonen, som sender til studenten.
Dersom studenten får Ikke bestått eller ikke gjennomfører vurderingen studenten er meldt opp til, er det studentens ansvar å melde seg opp til ny semestervurdering ved å kontakte fakultetsadministrasjonen. Semestervurdering vil gjennomføres ved neste ordinære vurdering påfølgende semester, i hht studiekalenderen. Studenten må i slike tilfeller kontakte hovedveileder for å avklare organisering og planlegging av sitt videre studieforløp.
VURDERINGSFORSØK
Hvis en student ikke leverer inn sine arbeider til den frist som er gitt, eller ber om at innleverte arbeider ikke skal vurderes, regnes dette som ett av tre gjeldende eksamensforsøk. Hvis studenter som er oppmeldt til eksamen ikke gjennomfører denne av andre grunner enn dokumentert sykdom, regnes dette som ett av tre tellende eksamensforsøk, jf. § 6.8 i UiBs forskrift.
Når en student ikke leverer inn sin arbeider til den frist som er gitt jf pkt. 2.2, eller ikke møtt opp til et minimum av faglige kurs som avtalt i utdanningsplanen, kan det ikke foretas vurdering. Trekk fra vurdering etter fristen regnes som ett av tre gjeldende eksamensforsøk, jf. § 6.8 i UiBs forskrift.
KLAGE/NY SENSUR1
Ved kunngjøring av Ikke bestått skal fakultetet opplyse om studentens klagerett jf. Lov om universiteter og høgskoler (Uhl).
INFORMASJON OM SEMESTERRAPPORTEN
Studenter ved institutt for design, skal levere skriftlig og visuell rapport hvert semester. Godkjentsemesterrapporter utløser 30 studiepoeng og er å regne som en semestereksamen.
Semesterrapport skal inneholde:Skriftlig del: tekst, ca 1000 – 2000 ord.Kort introduksjon om hvert kurs og læringsmålTa med teori/forelesninger.Ta også med det siste kurset selv om dette ikke er ferdig.Redegjørelse over egen læring i henhold til læringsmål og vurderingskriterier for det aktuelle semestersom er beskrevet i emnebeskrivelsen.Refleksjon over eget engasjement og innsats, for hvert kurs og for semesteret samlet.Refleksjon over eget læringsutbytte, for hvert kurs og for semesteret samlet.
Visuell del:Skisser, tegninger og bilder fra hvert enkelt kurs, vis både ferdige resultater og prosess.Legg vekt på god designprofil i oppsettet.Reflektere over læringsutbytte i henhold til læringsmål og vurderingskriterier.
Vurdering:Rapportene blir vurdert av to lærere. Rapportene blir gjennomgått muntlig under individuell samtalemed studenten, og semesteret blir ut i fra dette vurdert som bestått / ikke bestått.
Vurderingskriterier som brukes vil dere finne i emnebeskrivelsen.Samtalen varer i 30 min. Innkalling med oversikt over tidspunkt for semestervurdering for hver enkeltstudent blir sendt ut av hovedveileder.
Emnebeskrivelsens læringsutbytte og vurderingskriterier benyttes som grunnlag for samtalen.Stryk på semester 3 ganger fører til at man mister studieplassen.
TEKNISK INFO OM INNLEVERING
Følgende er tekniske retningslinjer for optimalisering av fil før innsending:Dere jobber sikkert i InDesign, Word, Pages, Powerpoint eller Keynote og det er helt greit!
Av praktiske grunner foretrekker vi liggende A4 format, men de av dere som ikke har layout i detteformatet trenger ikke endre på noe. Det er et foretrukket og anbefalt format ettersom det er lettere ålese dette formatet på skjerm, men dere er alstså ikke bundet til det.
Når dere er ferdig og fornøyd med semesterrapporten eksporterer dere til PDF. Når det gjelder bilder såkan de godt være i jpg High 60 kvalitet feks ved eksport i Photoshop. De er da fine på skjerm da og egnerseg greit til å printes i A4.
Dersom den endelige filen deres er over 2 GB så må filen komprimeres. Dette gjør dere kun for å minskefilstørrelse og selvsagt ikke for å minske kvaliteten på arbeidet.
Til dette bruker dere da Adobe Acrobat. Åpne filen deres i Acrobat og trykk File -> Save as other... ->Reduced size PDF og sjekker at den blir fin. Dere kan også overstyre publiseringsinnstillingene i Indesignnår dere eksporterer til PDF. Velg innstillinger for visning på skjerm.
INNLEVERING AV SEMESTERRAPPORTEN
- Studentene leverer semesterrapporten i Inspera Assessment til de fristene som er satt opp i instituttkalenderen for institutt for design
- Etter innleveringsfristen kan hovedveileder og intern sensor logge inn i Inspera og laste ned semesterrapportene.
- Link til Inspera Assessment (obs: fungerer best med Chrome)
- Veileder for å logge inn i Inspera og laste ned semesterrapportene
INFORMASJON TIL STUDENTENE
Studenter finner informasjon om semestervurderingene i MittUiB
PLANLEGGINGSRESSURSER
Veilederoversikt (obs: krever innlogging til Sharepoint med uib-bruker og passord)
Tidsplaner for semestervurderingene (obs: krever innlogging til Sharepoint med uib-bruker og passord)
FORMELLE VURDERINGSDOKUMENTER
- Emnebeskrivelse - BAR 1 / Sensorveiledning - BAR 1
- Sensorveiledning - BAV 1 / Sensorveiledning - BAV 1
- Emnebeskrivelse - BAR 2 / Sensorveiledning - BAR 2
- Emnebeskrivelse - BAV 2 / Sensorveiledning - BAV 2
- Emnebeskrivelse - BAR 3 / Sensorveiledning - BAR 3
- Emnebeskrivelse - BAV 3 / Sensorveiledning - BAV 3
- Emnebeskrivelse - BAR 4 / Sensorveiledning - BAR 4
- Emnebeskrivelse - BAV 4 / Sensorveiledning - BAV 4