Fakultet for kunst, musikk og design

Informasjon om ekstraordinære endringer i eksamen ved bachelorprogrammet i Kunst, vår 2021

Generelt

Under eksamensvurderingen blir studentene evaluert på grunnlag av læringsutbyttet som er fastsatt for Bacherstudiet. Ved normale omstendigheter er eksamen en presentasjon og en samtale, som inkluderte en visning og kritisk evaluering av kandidatenes kunstneriske arbeid og den skriftlige refleksjonen.

Grunnlaget for vurdering er nå endret, siden vi ikke er sikre på at gjennomføring av den praktiske delen lar seg gjøre; ferdigstillelse av kunstverk og montering av disse i en avgangsutstilling. Læringsutbyttet for BAKU 6 forblir det samme, vurderingsgrunnlaget har imidlertid blitt justert. Vi viser til Studieplanemnebeskrivelse og Vurdering og eksamen - BA Kunst for detaljer om alle læringsutbyttebeskrivelsene.

Eksamensvurderingen vil gjennomføres av en kommisjon bestående av to eksterne sensorer og kandidatens hovedveileder, via Zoom. Under disse omstendighetene, hvor tilgang til verkstedene og atelierplassene ved instituttet har vært begrenset, skal sensorene instrueres til å være særs fleksible i sin vurdering av hva som er rimelig å forvente fra kandidaten. Karakterene som benyttes er bestått/ikke bestått. Bestått eksamen genererer 30 studiepoeng.

Ny vurderingsform for vårsemesteret 2021

Det har for våren 2021 blitt utarbeidet ny sammensetting av mappen som skal opp til vurdering:

Ordinær mappevurdering består av en helhetlig vurdering av følgende tre komponenter:

1. Skriftlig refleksjonstekst
  2. Utstilling
  3. Muntlig presentasjon/samtale

Den ekstraordinære mappevurderingen våren 2021 vil bestå av en helhetlig vurdering av følgende to komponenter:

1. Skriftlig refleksjonstekst, innlevert den 27.04.20 kl. 12.00
  2. Muntlig prosjektpresentasjon og samtale via Zoom i uke 20.
  3.

Informasjon om den muntlig presentasjonen (uke 20)

Muntlig presentasjon vil gjennomføres via Zoom. (Kandidaten vil få tilsendt invitasjon med møtelink nærmere eksamensdagen).

Dette er en 40 minutters presentasjon og skal fokusere på utvikling og ferdigstilling av bachelorprosjektet. Det er en presentasjon først og fremst til de eksterne sensorene.

Tidsplan pr. eksamen:

Veil. tidsbruk
Kandidaten presenterer arbeidet muntlig for sensorgruppen*40 min
Intern drøfting mellom sensorene20 min
Videre spørsmål og samtale mellom kandidaten og sensorgruppen10 min
Endelig drøfting i sensorgruppen, kun for å avgjøre resultat (bestått/ikke bestått)15 min

*Veileder for den muntlige presentasjonen:

- Kandidaten skal gi en introduksjon eller tematisk oversikt over hens kunstneriske praksis.

- Kandidaten skal gi en beskrivelse av arbeidet/arbeidene, inkludert medium, materiale, størrelse, format og annen relevant informasjon som er nyttig for å forstå verket.

- Kandidaten skal gi en beskrivelse av hvordan prosjektet kan realiseres og presenteres gjennom visningssted som White cube, black box osv. Til denne delen kan kandidaten benytte seg av dokumentasjon fra en eventuelt realisert utstilling.

- Kandidaten skal gi en visuell presentasjon i form av foto/tegninger/illustrasjoner som tydeliggjør hvordan arbeidet er tenkt ferdigstilt. (Her skal det maksimalt være 10 bilder/illustrasjoner, eventuelt maksimalt utsnitt på 5 minutter i link for tidsbaserte arbeider).

- Presentasjonen må produseres som en keynote/powerpoint som oversendes sensorene til den interne drøftingen.