Fakultet for kunst, musikk og design

Informasjon om ekstraordinære endringer i bacheloreksamen design, vår 2021

Revidert 06.04.21

Generelt

På grunn av koronasituasjonen og usikre muligheter for normal gjennomføring av eksamen våren 2021 har instituttrådet på design vedtatt endringer i vurderingsform i emnene BAR 6 og BAV 6. I den forbindelse har det blitt utarbeidet ny sammensetting av mappen som skal opp til vurdering:

Ordinær mappevurdering består av en helhetlig vurdering av følgende tre komponenter:

1. Skriftlig refleksjonstekst
  2. Utstilling
  3. Muntlig presentasjon/samtale

Den ekstraordinære mappevurderingen våren 2021 vil bestå av en helhetlig vurdering av følgende tre komponenter:

1. Skriftlig refleksjonstekst
  2. Digital visuell framstilling av prosjektet (levert som en samlet PDF).
  3. Muntlig presentasjon/samtale via Zoom.

1. Informasjon om skriftlig refleksjonstekst

Denne forblir uforandret og har innleveringsfrist 27. april kl. 12.00

1. Informasjon om digital, visuell fremstilling av masterprosjektet

I denne fremstillingen skal kandidaten presentere prosjektet sitt. Det forventes at prosjektet presenteres i en samlet PDF, men hvordan dette settes opp er opp til kandidaten å bestemme. Den digitale, visuelle fremstillingen skal lastes opp i Inspera Assessment innen 14. mai. Kl. 12.00

Følgende elementer skal inkluderes i fremstillingen:

• Presentasjon av prosjektet

Presentasjon av prosjektet:

Noen eksempler på hvordan presentasjonen kan settes opp:

• Dersom du lager et bevegelig bilde, del filen som en link til f.eks youtube eller vimeo (du må gjerne beskytte videoen, men oppgi passordet i PDF`en).
  • Dersom du lager en installasjon, modell eller objekt, inkluder bilder og/eller videofiler av alle elementene du vil ha med i installasjonen.
  • Dersom du lager en fysisk interaksjon, inkluder filene til alle elementene til denne interaksjonen og forklar prosessen til interaksjonen. Du kan gjøre dette ved å for eksempel lage et diagram som viser betrakterens reise.

Om dokumentasjon:

Vær oppmerksom på hvordan du dokumenterer arbeidet. Dersom du tar bilder eller dokumenterer med video, prøv å bygg opp bildene/videoen så godt du kan. Dersom du kun har kamera på din mobiltelefon, kan dette også fungere. Du vil også få muligheten til å uttrykke eventuelle begrensinger under eksamineringen. Dette vil det bli tatt hensyn til.

1. Informasjon om muntlig presentasjon

Muntlig presentasjon vil gjennomføres via Zoom.

Dette er en 30 minutters presentasjon og skal fokusere på utvikling og ferdigstilling av bachelorprosjektet. Det er en presentasjon først og fremst til de eksterne sensorene.

Tidsplan for muntlig del av eksamen

Veil. tidsbruk
Komiteen gjør seg kjent med prosjektet (det digitale materialet)20 min
Kandidaten presenterer prosjektet30 min
Sensorer: Intern drøfting/vurdering uten kandidaten pålogget40 min
Ny/fortsatt samtale/diskusjon mellom kandidat og eksamenskommisjonen20 min
Avsluttende intern drøfting/vurdering uten kandidaten pålogget.10 min

Når alle eksamenene er gjennomført vil alle sensorene, veiledere og koordinatorer gjennomføre en 60 minutters gjennomgang/diskusjon for å danne seg et overordnet inntrykk og gjøre evt. endelige justeringer.