Fakultet for kunst, musikk og design

Retningslinjer for emeretipolitikk ved Fakultet for kunst, musikk og design

Retningslinjer for emeretipolitikk ble vedtatt den 8. september 2022 i fakultetsstyret ved KMD.

Retningslinjer for emeritipolitikk ved Fakultet for kunst, musikk og design
(Vedtatt i fakultetsstyret 07.09.2022)

1. Emeritiordningen gjelder fortrinnsvis fast ansatte professorer, men det kan også være anledning for andre faste ansatte i undervisnings- og forskerstilling å søke status som emeritus/emerita.

2. Ved overgang til emeritistatus kan en emeritus/emerita søke om tildeling av en arbeidsplass ved UiB. Emeriti kan også søke om brukerkonto, tilgang til bygg, relevante systemer, bibliotek, software og utskrift. Tilgang til bygg og system forutsetter at en forholder seg til UiBs gjeldende regelverk og brukervilkår.

3. Det skal søkes om emeritistatus og eventuelle tilganger. Søknader behandles og eventuelle avtaler følges opp av instituttene v/instituttleder. Avtaler kan gjøres for inntil ett år om gangen.

4. Ved vurdering av emeritistatus og tildeling av arbeidsplass samt tilganger, skal det legges vekt på planlagte aktiviteter og bidrag innenfor forskning og undervisning som er av relevans for instituttet. Instituttet kan tilby emeriti kontor og/eller tilgang til studio dersom der er ledige arealer, eller etter en prioritering der planer og behov vurderes i forhold til aktiviteter og faktisk bruk av arbeidsplassen. Normalt vil ikke instituttene tildele emeriti egne kontorer eller studios, men legge opp til at flere emeriti deler fasiliteter.

5. Alle emeriti som disponerer en arbeidsplass, må gi instituttet en redegjørelse for estimert faktisk tidsbruk av arbeidsplassen og for planlagte aktiviteter det kommende året.

6. For emeriti som har egne eksternt finansierte forskningsprosjekter kan det avsettes eget kontor, studio, utstyr mv. når det er tilgjengelig areal på instituttet. Utgiftene dekkes da som vanlig for eksternt finansierte prosjekter av overhead av ekstern forskningsbevilgning.

7. Alle publikasjoner og aktiviteter som emeriti med brukerkonto ved UiB produserer, skal registreres i CRISTIN og/eller andre relevante forskningskilder.

8. Emeriti som får a) plass i kontor/studio, b) verkstedstilgang og lignende, må forvente arbeidsoppgaver som for eksempel veiledning, sensur og undervisning i opp til en 20 % stilling. Bruk av emeriti til regelmessige undervisningsoppgaver utover 20 %, kompenseres etter gjeldende satser for pensjonistlønn. I slike tilfeller skal det inngås standard avtale om pensjonistavlønning.

9. Institutt og fakultet skal inkludere emeriti og invitere dem til arrangementer av faglig og sosial art (julebord, sommerfester, gjesteforelesninger mv.).

10. Dersom det er behov for utfyllende regler, kan instituttene definere slike.

Søknadsskjema - Avtale om emeritistatus ved KMD

Svar på søknad - Avtale om emeritistatus ved KMD