Hjem
Kunst og hage

Ei ku, eller fire?

Svein Rønnings silketrykk Sølvkua henger i et møterom på Institutt for filosofi og førstesemesterstudier, langt fra kuers naturlige habitat. Men så er det ikke noen vanlig ku vi ser, heller.

Svein Rønning, Sølvkua 1976. © Svein Rønning / BONO
Svein Rønning, Sølvkua 1976. © Svein Rønning / BONO
Foto/ill.:
Alf E. Andresen

Hovedinnhold

Fire figurer, tydelig gjenkjennbare som kuer, er plassert bak hverandre i billedflaten. De tre fremste ser identiske ut, selv om den midterste er brun, mens de andre er jevnt sølvfargede. Den bakerste, derimot, har en annen kontur langs ryggraden, hodet synes bare så vidt bak den tredje kua. Kuene er ikke avrundete eller tredimensjonale, de står i skarp kontrast til landskapet rundt, som riktignok er ubestemmelig, men har tydeligere struktur. ”Vegetasjonen” består av forstørrede snøkorn, som midt i bildet glir umerkelig over i en dus, rødlig horisont.

Bildet ser enkelt ut, men er fullt av visuelle kontraster. Kuene ser så like ut at vi tenker at det er én ku, en hovedkropp og skygger ”brettet ut”. Tittelen Sølvkua peker mot en slik konklusjon. Men så ser vi at nummermerkingen på ørene til de tre fremste kuene er ulik. Den fremste sølvkuas kropp strekker seg helt ned til bunnen av bildet. Vi forventer at kroppen på et tidspunkt skal avløses av bein, med det skjer ikke. Rønning stiller bevisst ulike virkelighetsnivåer opp mot hverandre, og utfordrer sansene våre ved å sette sammen elementene i bildet på nye måter.

Svein Rønning (1946-) er maler og grafiker. Gjennom stramme komposisjoner frembringer han spennende motiver som er  tankevekkende i all sin tilsynelatende enkelhet. Rønning har lenge vært opptatt av scenesetting i bilder. Han har hatt en mengde separatutstillinger, og har blant annet utsmykket Solstrand Fjordhotell, Fløybanen i Bergen og Høgskolen i Førde.

www.sveinronning.net

NORA SØRENSEN VAAGE