Hjem
Kunst og hage

Selvportrett av kryssede fingre

Skitten under fingerneglene. Sorte, krøllete gammelmannshår på fingerknokene. Rynker og linjer. Når John Coplans har tatt bilde av sine egne hender, har han ikke lagt fingrene i mellom. Her er ingen forskjønnelse, ingen illusjoner. Og nettopp det blir det poesi av.

Neste
© John Coplans: Self Portrait Crossed Fingers, fem bilder, 1999.
© John Coplans: Self Portrait Crossed Fingers, fem bilder, 1999.
Foto/ill.:
Alf E. Andresen
1/3
© John Coplans: Self Portrait Crossed Fingers, fem bilder, 1999.
© John Coplans: Self Portrait Crossed Fingers, fem bilder, 1999.
Foto/ill.:
Alf E. Andresen
2/3
John Coplans: Self Portrait Crossed Fingers, 1999.
John Coplans: Self Portrait Crossed Fingers, 1999.
Foto/ill.:
Alf E. Andresen
3/3
Tilbake

Hovedinnhold

Fingrene spiller hovedrollen i Self Portrait Crossed Fingers. De fem svart/hvitt-fotografiene viser fingrene til Coplans, holdt opp og krysset i ulike konstellasjoner. Mørke fingre, mot en ren hvit bakgrunn. Neglene har en matt glans, neglefestene markeres av lyse halvmåner. Huden har dype linjer på kryss og tvers, som spor etter et langt liv. Her er ingen søken etter tapt ungdom, ingen forherligelse av det glatte og ”vakre”. Coplans viser oss hvor han er i livet, med en ærlighet som oppleves som urovekkende intim.

John Coplans (1920-2003) var kunstner, kurator, skribent og kritiker. Han var britisk, men emigrerte i 1960 til USA. I 1962 var han en av grunnleggerne av Artforum, som siden har blitt et av de mest innflytelsesrike kunstmagasiner i verden. De siste tyve år av sitt liv arbeidet han med foto, og motivet var hans egen kropp. Han var fascinert av detaljene, og tok særlig bilder av hendene og føttene sine. Coplans er i dag representert i et sekstitalls museer i USA og i verden for øvrig. Verkene hans presenteres utførlig i boken A Body fra 2002.

NORA SØRENSEN VAAGE