Hjem
Kunst og hage

Maleri + relieff = Inntrykk

Kjetil I. Berge: Inntrykk, 1992-94

Neste
Kjetil I. Berge: Inntrykk, 1992-94
Kjetil I. Berge: Inntrykk, 1992-94
Foto/ill.:
Alf E. Andresen
1/6
Kjetil I. Berge: Inntrykk, 1992-94
Kjetil I. Berge: Inntrykk, 1992-94
Foto/ill.:
Alf E. Andresen
2/6
Kjetil I. Berge: Inntrykk, 1992-94
Kjetil I. Berge: Inntrykk, 1992-94
Foto/ill.:
Alf E. Andresen
3/6
Kjetil I. Berge: Inntrykk, 1992-94
Kjetil I. Berge: Inntrykk, 1992-94
Foto/ill.:
Alf E. Andresen
4/6
Kjetil I. Berge: Inntrykk, 1992-94
Kjetil I. Berge: Inntrykk, 1992-94
Foto/ill.:
Alf E. Andresen
5/6
Kjetil I. Berge: Inntrykk, 1992-94
Kjetil I. Berge: Inntrykk, 1992-94
Foto/ill.:
Alf E. Andresen
6/6
Tilbake

Hovedinnhold

Alle bildene viser enkle former, noen ganger én enslig linje som bryter den glatte flaten. Andre ganger er det antydet noe figurativt: en kam, en manet, to glass, og kanskje et skip? Serien Inntrykk av Kjetil I. Berge er bokstavelig talt trykk i gips.

Utsmykkingen i lokalene til Institutt for Administrasjon og informasjonsvitenskap stikker uvanlig langt ut fra veggen til bilder å være, kanskje så mye som fem centimeter. Det er solide gipsplater, og de har alle et ”uthulet” parti i front som fungerer som selve billedflaten, mens området rundt danner en ramme. Størsteparten av dem har en malt overflate, men hovedmotivet i Kjetil Berges bilder dannes av innhulinger i gipsen.

I serien har Berge brukt et stort spekter av farger, men de enkelte bildene har som regel én hovedfarge. Det eneste bildet som har en gipshvit flate, har også en av de enkleste formene: en horisontal linje som går opp i en liten bue i den venstre enden. Det enkle motivet skaper assosiasjoner til tegnefilmen Streken. Den hvite flaten aksentueres av at litt blå maling er lagt langs kanten av den innhulte billedflaten, og det blå understreker også de røffe kantene, som Berge ikke har hatt noe ønske om å glatte ut. Serien fremstår som en sjarmerende, småironisk lek med maleriet og relieffets formspråk.

Kjetil Ingvar Berge (1957-) har de siste to årtiene bodd og arbeidet i London. Han tar i bruk ulike medier i sitt kunstnervirke, og utarbeider verkene sine i en åpen prosess som involverer bestillerne og tar med seg tilfeldige impulser i utviklingen av kunstverket. Berge deltok på Havanabiennalen i 2006, og har blant annet gjort utsmykninger til Stavanger fengsel, Holte skole i Kristiansand og Imperial College i London.

www.kberge.com