Hjem
Kvalitet i utdanning

Meritteringsordning for fremragende undervisere ved UiB

Enkeltpersoner og undervisningsmiljø som over tid har jobbet for å forbedre undervisningskvaliteten og som har konkrete planer for hvordan dette arbeidet skal videreutvikles, kan søke status som fremragende underviser eller fremragende undervisningsmiljø.

Hovedinnhold

Meritteringsordningen ved UiB

UiB vil synliggjøre og gi status til systematisk og dokumentert arbeid med undervisningsutvikling, og bidra til å utvikle en samarbeidsorientert og profesjonell undervisningskultur. Tiltaket gjelder all utdanningsaktivitet, inkludert undervisning, veiledning, planlegging, gjennomføring, evaluering, erfaringsdeling og ledelse.

Den første meritteringsordningen ble etablert i 2016 ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Meritteringsordningen for undervisere gir den pedagogiske kompetansegraden «Fremragende underviser» (Excellent Teaching Practitioner). Siden 2016 har samtlige fakultet ved UiB etablert meritteringsordninger for ansatte som over tid har gjort og vist et særskilt godt og systematisk arbeid med undervisning.

Status som Fremragende underviser eller Fremragende undervisningsmiljø (FUND) tildeles undervisere eller undervisningsmiljø som har utmerket seg ved særlig systematisk, langsiktig og målrettet arbeid for utdanningskvalitet og ved bidrag til utvikling av en samarbeidsorientert undervisningskultur.

Hvordan bli merittert?

Det er det enkelte fakultet som står for utlysningen av Fremragende underviser-statusen ved UiB. Fakultetene har egne ordninger og kriterier, og lyser ut med ulike intervaller. Tiltaket gjelder all utdanningsaktivitet, inkludert undervisning, veiledning, planlegging, gjennomføring, evaluering, erfaringsdeling og ledelse.

Du finner kontaktinformasjon til fakultetene i faktaboksen.

Fremragende undervisere og undervisningsmiljø ved UiB 

Meritteringsordningen legger vekt på at underviseren må kunne dokumentere og beskrive sin egen tilnærming og praksis inn mot fire hovedområder: 

  • Fokus på studentenes læring
  • Klar utvikling over tid
  • Forskende tilnærming
  • Kollegial holdning og praksis

Ved UiB har følgende personer status som fremragende undervisere: