Kvalitet i utdanning
Ressursside

Studiekvalitetsmeldinger

I alt kvalitetsarbeid står dialog med kollegaer og studenter sentralt. Denne siden handler om kvalitetsarbeid på alle nivå, studiekvalitetsmeldinger og dialogmøter.

Dialog om kvalitet

Et viktig element i det kontinuerlige utviklingsarbeidet i utdanningen, er dialoger og samtaler med kolleger og studenter om studiekvalitet, ønsket videreutvikling og faglig og pedagogisk oppdatering. Dette er også grunnleggende for den formelle dialogen mellom institutt og fakultet, og fakultet og universitetsledelsen. Samtaler kan være uformelle eller formelle, de kan foregå for eksempel i form av møter og seminarer om undervisning- og studiekvalitet, gruppediskusjoner på digitale flater, eller som kortfattet skriftlig notat fra emne- eller programansvarlige som blir delt.

Hvordan det kontinuerlige utviklingsarbeidet blir utformet og rammet inn, blir bestemt lokalt. Det er ikke rapporteringskrav på løpende vurderinger på emne- og programnivå, men eventuelle justeringer, endringer og oppfølgingspunkter bør dokumenteres til intern bruk. Dette vil gjøre det enklere å kommunisere med studenter og kollegaer om eventuelle endringer, og vil være nyttig for å opprettholde kontinuitet og institusjonell hukommelse når det skjer et skifte i emne- og programansvarlige.

Årlige studiekvalitetsmeldinger og dialogmøter

De instituttvise studiekvalitetsmeldingene er ment å gi en kort beskrivelse av det generelle arbeidet med studiekvalitet ved instituttet, med søkelys på prioriteringer, utfordringer og endringer. Instituttets melding kan variere i lengde og omfang fra år til år, og danner grunnlaget for dialogmøtet med fakultetet.

Dialogmøtene mellom institutt og fakultet kan gjennomføres på ulike måter, for eksempel som bilaterale møter eller i form av større møter eller seminarer hvor fakultetsledelsen møter flere institutt samtidig, slik at det samtidig legges til rette for erfaringsutveksling mellom instituttene.

Universitetsledelsen gjennomfører årlige dialogmøter med fakultetene. På bakgrunn av dialogmøtene og fakultetenes studiekvalitetsmeldinger, utarbeider Studieavdelingen UiBs årlige studiekvalitetsmelding som blir behandlet i utdanningsutvalget og i universitetsstyret.