Del 1: Lepra
Første del tar for seg leprasykdommen i Norge fra et historisk perspektiv. Den inneholder også en tekst som knytter an til COVID-19-pandemien, samt en film om lepra i dag.
Illustrasjonen viser hånden til en leprapasient fra monografien "Om Spedalskhed" utgitt i 1847.
Foto/ill.:
Plansje 21. Illustrasjoner til Daniel Cornelius Danielssen og Carl Wilhelm Boecks monografi 'Om Spedalskhed'
Hovedinnhold
Du finner spørsmål til drøfting i PDFene (undervisningsmateriellet) som kan lastes ned her:
Bokmål:
Del 1 - Smitte, straff og dilemma (om lepra og COVID-19-pandemien)
Nynorsk:
Del 1: Smitte, straff og dilemma (om lepra og COVID-19-pandemien)
Undervisningsfilm om lepra:
Lepra i verden
Produsent:
Marion Solheim/Det medisinske fakultet, UiB
Opphavsrett:
Det medisinske fakultet, UiB
Læringsmål:
Samfunnskunnskap (SAK01-01) - fellesfag vg1/vg2
- vurdere hvordan utøvelse av makt påvirker enkeltpersoner og samfunn
- utforske en utfordring eller en konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte hvordan utfordringen eller konflikten påvirker forskjellige grupper
Norsk (NOR01-06) VG1 SF
- lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner
- greie ut om og drøfte norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig
Norsk (NOR01-06) VG2 SF
- bruke fagkunnskap og retoriske ferdigheter i norskfaglige diskusjoner og presentasjoner
Religion og etikk (REL01‑02) VG3
- utforske og drøfte hvordan religion inngår i historiske endringsprosesser globalt og nasjonalt
- utforske og reflektere over eksistensielle spørsmål og svar
- identifisere og drøfte etiske problemstillinger i tilknytning til kommunikasjon, mellommenneskelige relasjoner og identitet
- diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
Valgfrie programfag
Historie og filosofi (HIF01‑03) 1
- reflektere over hvordan tilgangen på kilder påvirker og begrenser hva vi kan vite om fortiden
- reflektere over hvordan religion og filosofi har blitt brukt til både å utfordre og å legitimere makt og samfunnsstrukturer, og lagt grunnlag for sannhets- og virkelighetsoppfatning, fra antikken til moderne tid
- gjøre rede for og vurdere hvordan fortellinger er med på å skape mening og forklare hvem vi er eller ønsker å være
Sosialkunnskap (POS02‑01)
- drøfte årsaker til sosial ulikhet, marginalisering og utenforskap og vurdere konsekvenser for individ og samfunn
- utforske sammenhenger mellom velferdsforskjeller og sosiale problemer og drøfte konsekvenser for individ og samfunn
- vurdere hvordan ulike kriser kan håndteres på individ- og samfunnsnivå
27.02.2023