Veileder til søknadsskjema for opptak til ph.d.-utdanningen
Søknad om opptak til ph.d.-programmet ved Fakultet for naturvitenskap og teknologi må sendes til det instituttet du skal være tilknyttet. Det skal normalt søkes om opptak til ph.d.-utdanningen innen to (2) måneder etter tiltredelse i stilling, eller oppstart av forskningsprosjektet som skal lede frem til ph.d.-graden.
Hovedinnhold
Denne nettsiden gir en veiledning for utfylling av søknadsskjema til ph.d.-programmet ved Fakultet for naturvitenskap og teknologi. Opptakskrav og dokumentasjonskrav er ulike ved de ulike fakultetene. Det er derfor viktig at du holder deg til denne veiledningen når du søker opptak til Fakultet for naturvitenskap og teknologi.
Har du spørsmål så finner du kontaktinformasjon til ph.d-koordinator i faktaboksen til høyre. Der finner du også en lenke til nettsiden om opptakskrav.
Søknaden krever en del dokumentasjon som må lastes opp i en viss rekkefølge for å komme videre i søknadsskjemaet. Det vil derfor være lurt å samle den aktuelle dokumentasjonen før du begynner å fylle ut skjemaet. Husk å navngi filene i henhold til innholdet. Tillatte filtyper er pdf. jpg, txt, png og jpeg.
Utdanning
Legg inn informasjon om utdanningen som danner grunnlaget for opptak til ph.d.-programmet
Masteroppgave eller tilsvarende
Tittel på masteroppgaven e.l.: Tittel på masteroppgaven (eller tilsvarende selvstendig vitenskapelige arbeid) som danner grunnlaget for den oppnådde graden.
Omfang master-, forskerlinje- eller hovedoppgave: Oppgi studiepoeng eller antall semestre.
For opptak til ph.d.-programmet ved Fakultet for naturvitenskap og teknologi er det et krav at masteroppgaven har et arbeidsomfang av minimum 30 studiepoeng tilsvarende ett semesters arbeid. Skriv inn omfanget av masteroppgaven i antall studiepoeng eller antall semestre (eventuelt antall arbeidstimer) som er regulert i gradsreglementet for mastergraden ved utdannelsesinstitusjonen.
Last opp sammendrag av master-, forskerlinje- eller hovedoppgave: Last opp en kopi (pdf) av sammendrag / abstract av den innleverte masteroppgaven
Utdanning
Oppgi all høyere utdanning etter videregående skole. Fyll ut et delskjema ("Legg til utdanning") for hver enkel høyere utdanning etter fullført videregående skole.
For opptak til ph.d.-programmet ved Fakultet for naturvitenskap og teknologi kreves det at søkeren har en femårig masterutdanning eller en tilsvarende utdanning, i samsvar med beskrivelsene i kvalifikasjonsrammeverkets andre syklus. Dette kan for eksempel være en
- 3-årig bachelorgrad + 2-årig mastergrad
- 5-årig integrert mastergrad
- 5-årig sivilingeniørgrad
- Eldre 5-årige grader, f.eks. cand.mag. + cand.scient.
- Utenlandske grader som er likestilt med norske 5-årige masterutdanninger
- Fakultetet kan etter særskilt vurdering godkjenne annen likeverdig utdanning som grunnlag for opptak. Jf. Forskrift for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Universitetet i Bergen §5-1.
- Unntak fra krav om femårig mastergrad: Fakultet kan etter en helhetsvurdering unntaksvis godkjenne opptak av kandidater med mastergradsutdanninger som er kortere enn 5 år, men minst 4 år. Dette gjelder for eksempel utenlandske mastergradsutdanninger som etter validering samlet sett tilsvarer en 4-årig normert høyere utdanning i Norge. En slik grad må i alle fall fylle følgende krav: (1) Det må være en høyere grad på masternivå (tilsvarende 2. syklus i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk), (2) Graden må inneholde et selvstendig vitenskapelig arbeid som har et omfang på minimum 30 studiepoeng tilsvarende ett semesters arbeid, (3) Søkeren må i tillegg dokumentere vitenskapelige aktiviteter (for eksempel publikasjoner eller deltakelse i forskningsprosjekt) eller karaktersnitt utover vanlige krav.
Grad: Oppgi det offisielle navnet på graden, slik det står på vitnemålet/Diploma supplement
- Bachelor, Bachelor of Science, Cand.mag., Ingeniør, eller tilsvarende
- Master, Master of Science, Cand.scient., Sivilingeniør, eller tilsvarende
Angi fag: Velg fag eller fagområde som mastergraden er avlagt i fra den vedlagte listen (kode og navn) “Liste over fagområder innen matematikk og naturvitenskap”. Dersom du ikke finner riktig fag eller fagområde i den vedlagte listen, bruker du det som er nærmest.
Utdannelsesinstitusjon: Oppgi navn på høyskole, universitet eller annen høyere utdanningsinstitusjon hvor mastergraden er avlagt. Dersom graden er avlagt ved en utenlandsk utdanningsinstitusjon, må du også oppgi landet.
Semester og år for avlagt slutteksamen/oppnådd grad: Oppgi når graden var avsluttet/oppnådd med semester (vår/sommer/høst) og årstall.
Last opp dokumentasjon:
- Dokumenter på originalspråk. Både vitnemål, diploma supplement og karakterutskrift. Dersom et vitnemål ikke er tilgjengelig, må det komme frem av diploma supplement eller karakterutskrift at graden er oppnådd og når den er oppnådd.
- Eventuell NOKUT-godkjenning: Har du høyere utdanning fra utlandet, legg gjerne ved et NOKUT-godkjenningsbrev, dersom du har det. Dette er ikke obligatorisk, men er til hjelp i søknadsbehandlingen.
Vedlegg
Se hvilke vedlegg som er aktuelle for deg.
CV - Curriculum vitae: det er obligatorisk å laste opp en CV
Oversettelse av utdanningsdokumentasjon fra andre språk enn engelsk eller skandinaviske: Last opp offisielle oversettelser av utdanningsdokumenter enten fra utdanningsinstitusjonen selv eller fra autoriserte oversettere. Dersom det foreligger et Diploma supplement på engelsk, kan vitnemålet likevel være på originalspråket.
Dokumentasjon på omfang av masteroppgave: Dersom omfanget (studiepoeng/credits) av masteroppgaven ikke kommer frem av karakterutskriften, skal det legges ved et utdrag fra gradsreglementet som beskriver omfanget av masteroppgaven eller en bekreftelse fra utdanningsinstitusjonen på omfanget av masteroppgaven målt i studiepoeng (credits) eller antall semestre.
Dokumentasjon av engelskkunnskaper: Last opp et gyldig engelskbevis/engelskeksamen dersom det er et krav for deg.
Fakultet har følgende krav til dokumentasjon av engelskkunnskaper:
Internasjonale søkere må dokumentere gode engelskkunnskaper før tilsetning i stipendiatstilling ved å ta en av følgende tester med angitte resultater eller bedre:
- TOEFL – Test of English as a Foreign Language, Internet-Based Test (IBT). Minimum resultat: 90
- IELTS academic – International English Language Testing System. Minimum resultat: 6.5
- Certificate in Advanced English (CAE) og Certificate of Proficiency in English (CPE) fra Universitetet i Cambridge
- PTE Academic – Pearson Test of English Academic. Minimum resultat: 62
- NB! Vi godkjenner ikke en bekreftelse for "English is the medium of instruction" som erstatning for en godkjent språktest
Fritak for krav om engelskbevis: Følgende søkere er fritatt fra ovennevnte krav:
- Søkere som har sin videregående skoleutdanning fra Norden, EU/EØS-land eller Sveits
- Søkere med minst ett års fullført universitetsstudier i Australia, Canada, Irland, New Zealand, Storbritannia, USA
- Søkere med International Baccalaureate (IB) diplom
- Søkere med fullført bachelor- og/eller mastergrad med engelsk som undervisningsspråk i et av de nordiske landene eller Nederland*
- Søkere med fullført mastergrad med engelsk som undervisningsspråk i et EU/EØS-land eller Sveits.*
- I tillegg er søkerne fra enkelte land unntatt fra kravet om engelsktest: Se landliste
NB! Søkere med videregående utdanning fra EU/EØS-land eller Sveits trenger ikke dokumentere engelskkrav, selv om det er oppgitt i landslisten.
* Studienivå og undervisningsspråk må være dokumentert. Legg ved en bekreftelse fra utdanningsinstitusjonen dersom det ikke kommer frem av Diploma Supplement eller en offisiell karakterutskrift at undervisningsspråket var engelsk.
Publikasjonsliste: Legg ved en liste over vitenskapelige artikler som er akseptert eller publisert. Dette er ikke obligatorisk. Dersom du har en mastergradsutdanning som er kortere enn 5 år, så kan en publikasjonsliste dekke tilleggskravet.
Relevante publikasjoner: Dette er ikke obligatorisk
Finansiering
Oppgi tilsettingstype: Dersom du får lønn fra UiB velg “UiB som arbeidsgiver”. For alle andre forhold velg “Arbeidsgiver utenfor UiB”.
UiB som arbeidsgiver
Hovedfinansieringskilde: Velg fra nedtrekksmeny hvor du får mesteparten av finansieringen fra.
Andre finansieringskilder: Eventuelt andre kilder til finansiering.
Arbeidsplass: Oppgi hvor du arbeider til daglig.
Ph.d.-periode fra og til: Datoene skal være de samme som datoene din arbeidsavtale.
Er stillingen del av et større forskningsprosjekt?: Skriv ja dersom det er en del av f.eks. et NFR-prosjekt. Velg Nei dersom du er usikker eller det ikke er en del av et prosjekt.
Last opp arbeidsavtale: Det er obligatorisk å laste opp arbeidsavtale fra UiB.
Arbeidsgiver utenfor UiB
Hovedfinansieringskilde: Oppgi hvor du får mesteparten av finansieringen fra, det kan være NFR, EU eller andre kilder.
Andre finansieringskilder: Eventuelt andre kilder til finansiering.
Arbeidsplass: Oppgi hvor du arbeider til daglig.
Ph.d.-periode fra og til: Skal være de samme som datoene din arbeidsavtale dersom du er ansatt i en stipendiatstilling. Dersom du er fast ansatt, nærings-ph.d. e.l. skal du oppgi perioden det er avtalt at du skal jobbe med ph.d-prosjektet, inkludert eventuelt pliktarbeid.
Er stillingen del av et større forskningsprosjekt?: Skriv ja dersom det er en del av f.eks. et NFR-prosjekt. Velg Nei dersom du er usikker eller det ikke er en del av et prosjekt.
Last opp finansieringsbevis eller erklæring: Det er obligatorisk å laste opp dokumenter som viser finansiering, f.eks. arbeidsavtale, avtale om nærings-phd. osv. Du skal ha avklart med instituttet at du har godkjent finansiering for et ph.d.-prosjekt dersom du ikke har finansiering via en ekstern stipendiatstilling, eller som nærings-ph.d. Ved andre typer finansieringskilder skal det før søknaden sendes avklares hvordan utgifter til livsopphold, utgifter til forskningsprosjektet, inkl. driftskostnader, utenlandsopphold osv. skal dekkes. Dersom dette ikke er avtalt, kan det føre til at instituttet/fakultetet avslår søknaden din om opptak.
Ph.d.-prosjekt
Prosjektbeskrivelsen skal utarbeides i samarbeid med hovedveileder. Forskerutdanningsutvalget vil vurdere prosjektbeskrivelsen ved behandling av opptakssøkanden.
Krav til innhold i prosjektbeskrivelsen
Ved søknad om opptak skal det legges ved en prosjektbeskrivelse. Alle som søker opptak til ph.d-programmet skal ha etablert kontakt med en veileder ansatt på UiB. Prosjektbeskrivelsen skal være utarbeidet av kandidaten i samarbeid med den foreslåtte veiledningskomitéen og skal danne rammen for ph.d.-prosjektet.
Prosjektbeskrivelsen skal være kort og konsis, normalt 4-10 sider, inkludert referanseliste. Prosjektbeskrivelsen kan ha et begrenset antall figurer.
Prosjektbeskrivelsen skal inneholde følgende elementer:
- Faglig bakgrunn (”state-of-the-art”). Her inngår kandidatens kunnskapsstatus, samt hvordan det planlagte prosjektet vil tilføre ny kunnskap til det angitte forskningsfeltet.
- Faglig problemstilling, metodikk og prosjektmål. Inndeling i delarbeider med tilhørende tidsplan. Redegjørelse av hva som forventes å oppnåes. Helst etterprøvbare hypoteser.
- Datagrunnlag, metoder og statistikk.
- Ansvar og rolle skal angis for hvert av medlemmene i veiledningskomiteen.
- Oversikt over samarbeidspartnere, utenlandsopphold, meddeltakelse, etc.
- Sentrale referanser
- Fremdriftsplan for arbeidet med etterprøvbare milepæler. Framdriftsplanen skal inkludere publiseringsplan. Fremdriftsplanen skal kunne benyttes i forbindelse med midtveisevaluering og fremdriftsrapportering
Veileder/e
Her skal du gi opplysninger om hvem som skal være i din veiledningskomité. Du må legge til én hovedveileder og minst én medveileder.
Tilknytning: Ekstern er alle som ikke er ansatt ved UiB. De som er ansatt i II-er stilling ved UiB er intern.
Stillingskategori: Dersom veileder ikke er professor eller førsteamanuensis e.l., skriver du stillingstittel som veileder er ansatt som, f.eks, forsker, prosjektleder osv.
Bekreftelse fra veileder: Last opp signert bekreftelse fra hovedveileder ("Prosjektbeskrivelsen er godkjent", dato og signatur fra hovedveileder).
Utdanningsplan
Plan for opplæringsdelen
Legg til de emnene og forskerkursene som skal være med i din opplæringsdel. Dersom du har tatt emner tidligere som skal inngår (maks 10 studiepoeng), skal disse også legges inn. Krav til opplæringsdelen:
Opplæringsdelen skal omfatte 30 studiepoeng og består av følgende elementer:
- Emner, forskerkurs, spesialpensa, 20-22 studiepoeng
- Vitenskapsteori og etikk, 5 studiepoeng.
- Formidling, 3-5 studiepoeng. Herunder presentasjon på internasjonal konferanse.
Utfyllende informasjon om kravene finner du i programbeskrivelsen.
Planlagte utenlandsopphold
Dersom du har planlagte utenlandsopphold kan du registrere det her.