Hjem
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Nyhet

Biologistudenter på ekspedisjon til Arktis: En lærerik reise til Svalbard

I februar fikk biologistudentene Kristina Heggli Lorentzen, Eli Inntveit og Magnus Syvertsen en unik mulighet til å delta på en vinterekspedisjon til Svalbard, som en del av deres studier i BIO298 - Yrkespraksis i biologi.

Viser frem fangsten
Kristina viser stolt frem noe av fangsten på toktet
Foto/ill.:
Kristina Lorentzen

Hovedinnhold

Ekspedisjonen til Svalbard markerer den aller første gangen dette samarbeidet gjennomføres som en del av bachelorstudiet og BIO298. De tre heldige studentene ble valgt blant 40 søkere, som alle ønsket å bli med forskningsskipet Kronprins Håkon på eventyr i det arktiske isødet.

"Å utforske nye horisonter og utfordre meg selv er noe jeg elsker. Dette var en sjelden sjanse jeg rett og slett ikke kunne gå glipp av." Deler Kristina entusiastisk,

Reisen til Polarnatten

Ekspedisjonen startet med en reise fra Bergen til Oslo, og deretter videre mot Svalbard. På grunn av dårlig vær og kanselleringer ble de forsinket i Oslo, men forsinkelsen gjorde bare ankomsten til Longyearbyen og møtet med mørketiden enda mer spesiell.

"Å oppleve hvor mørkt det faktisk kan bli på Svalbard om vinteren var overraskende. Det føltes nesten som å være inne i en stor pappeske, på en fascinerende måte."

Forklarer Magnus.

Skilt med retninger i Longyearbyen

Skilt på Svalbard med piler til ulike destinasjoner

Foto/ill.:
Eli Inntveit

Ved ankomst ble studentene møtt og ført til havnen hvor forskningsfartøyet Kronprins Håkon ventet. Det er et av verdens mest avanserte forskningsfartøy, utrustet til å bryte gjennom isen.

Studentene går ombord på forskningsskipet

Studentene går ombord på det islagte forskningsskipet sent på kvelden

Foto/ill.:
Eli Inntveit

"Skipet var veldig mye større enn jeg hadde forventet", forklarer Magnus, "og innsiden minner mer om et cruiseskip enn et forskningsskip. Vi har egne lugarer med sofa, pult, eget bad og en større tv enn jeg har i min egen leilighet."

Kastet ut i det

Til tross for en lang reise og litt lite søvn, var det ingen tid til å hvile. Etter en kort omvisning og en obligatorisk sikkerhetsgjennomgang, var det tid for å ta på seg de klassiske regnbuksene og starte arbeidet. "Vi hadde en intens start med vakt fra 20:00 til 04:00. Overraskende nok, gikk det bra," forteller Kristina.

Klar for skift

Eli er klar for jobb i den klassiske fiskebuksa

Foto/ill.:
Eli Inntveit

Våtlab

Ett av laboratoriene på Kronprins Håkon

Foto/ill.:
Kristina Lorentzen

Studentene ble delt inn i skift: Kristina og Eli fra 20 til 04, Magnus fra 04 til 12 etterfulgt av et skift for Kristina og Eli fra 12 til 16, og så Magnus igjen fra 16 til 20. På denne måten var alltid noen på jobb.

Fantastisk bifangst

Kristina med utrolig flott bifangst i trålen. Dette er en ulke.

Foto/ill.:
Kristina Lorentzen

Lærerik Erfaring

Det var en bratt læringskurve, med mye ny informasjon.

"I begynnelsen var det mye å lære på kort tid. Men vi hadde fantastiske veiledere som hjalp oss gjennom det hele. Arbeidet satte søkelys på å undersøke bestander av torsk og hyse for å bidra til kvotebestemmelser for fisket", forklarer Eli. 

Trålen trekkes inn

Trålen hentes inn over ripa

Foto/ill.:
Eli Inntveit

Kristina utdyper, "Vi tok imot fisk fra bunntrål som mannskapet på dekk tråler opp for oss. Deretter sorterte og analyserte vi ulike arter fisk vi fikk opp. Vi målte lengde, vekt, tok ut otolitter for aldersbestemmelse, bestemte kjønn og utførte genetiske tester."

Arbeid på lab

Torsk og hyse analyseres og registreres med stor konsentrasjon

Foto/ill.:
Eli Inntveit

Selv om de var ute etter torsk og hyse, så kom det iblant små og store overraskelser i trålen.

Håkjerring i trålen

Enorm håkjerring som bifangst i trålen

Foto/ill.:
Eli Inntveit

"Høydepunktet har definitivt vært å få håkjerring i trålen. Begge skiftene fikk hver sin samme dagen. Vår var ca. 120 cm og det andre skiftet fikk en på over 200 cm. Disse små håkjerringene er visst relativt sjeldne, og vi estimerte at den vi fikk er 70 år gammel. Det er ungt med tanke på at disse kan bli 500 år gamle," forteller Magnus. 

Hektisk på Magnus sitt skift

Magnus stråler med den håkjerringen hans vakt fikk

Foto/ill.:
Magnus Syvertsen

Storm

Selv om studentene var vant til sjølivet fra sommere på sjøen i sør, ble de tatt på senga av de kraftige naturkreftene som de møtte ute i Grønlandshavet. "Søndag den 21. januar opplevde vi plutselig en full storm som ga meg en skikkelig smak av sjøsyke", forklarer Eli.

Storm

Storm i natten som driver over skipet

Foto/ill.:
Magnus Syvertsen

"Heldigvis var mannskapet om bord utrolig omsorgsfulle, og jeg fikk ingefær te og annen snaks som hjalp meg gjennom den tøffe dagen. Det er virkelig imponerende hvor godt mannskapet samarbeider og tar vare på hverandre. "

"Det var skikkelig tøft, men jeg har også kjent på en liten mestringsfølelse når jeg etter hvert har klart å håndtere kvalmen, og jeg hadde verdens beste kollegaer som hjalp oss gjennom dette", legger Kristina til.

Mer enn Teori

Det praktiske arbeidet på båten ga innsikter og erfaringer som ikke kan læres gjennom bøker eller i laboratoriet. "Å være midt i det, bruke alle sansene, og se alt i praksis ga en helt annen forståelse og læring," forklarer studentene samstemt.

"Mens man jobber så kjenner man hvordan båten går i bølgene og hører hvordan den knuser isen foran seg. Man får også ta på alle artene med egne hender, fra torsk og hyse, til håkjerring og blekksprut og man har alltid den sterke lukten av fisk som fyller nesen»,

Utdyper de videre. 

Kristina reflekterer over hvordan forhåndskunnskap fra tidligere kurs kom til nytte i praksisen. "Selv om det var mye nytt, så var det fint å kunne anvende teorien fra faget fiskeernæring og prosjektoppgaven om ortolitter i BIO102. Det ga en ekstra trygghet i arbeidet på båten."

Hektisk på Magnus sitt skift

Det var mye å gjøre på ett av Magnus sine skift

Foto/ill.:
Magnus Syvertsen

Magnus, som i motsetning til Eli og Kristina ikke hadde tatt fiskefag, fant også sin plass og lærte raskt det nødvendige om fiskeanatomi og arter. "Det var utrolig hvor mye man kan lære på kort tid ved å bare gjøre, stille spørsmål og lytte," sier han.

"Å lære å filetere fisk var definitivt et høydepunkt", legger Eli til med ett smil. "Praksisoppholdet har vekket en større nysgjerrighet for livet i havet og arbeidet som gjøres for å forstå og ta vare på det."

Filetering av Fisk

Eli lærer å filitere fisk

Foto/ill.:
Eli Inntveit

Grip sjansen

De er takknemlige for muligheten og oppfordrer andre studenter til å gripe lignende sjanser. "Selv om vi var usikre på om vi skulle søke, er vi nå utrolig glade for at vi tok sjansen. Det har vært en uforglemmelig og veldig lærerik opplevelse," konkluder er de.

Teamet på dekk

Teamet som jobbet med torsk og hyse på vintertoktet

Foto/ill.:
Eli Inntveit

Deres opplevelser på Svalbard viser at erfaring fra praksis kan berike læringsprosessen på måter som tradisjonell undervisning ikke kan. Det er ikke bare det å se og berøre som lærer; det er også gjennom de uforutsette utfordringene og den personlige veksten som oppstår underveis.

Til sist deler studentene en felles oppfordring til deres medstudenter og fremtidige kull:

"Ikke nøl med å søke på slike muligheter. Det kan virke skremmende å ta steget ut av komfortsonen, men det er nettopp slike erfaringer som gir oss de mest verdifulle lærdommene og minnene."

Gjennom sin reise har Kristina, Eli og Magnus ikke bare utvidet sin faglige horisont, men også oppdaget mer om seg selv og deres kapasitet for vekst og læring. Vintertoktet til Svalbard har allerede blitt et høydepunkt i deres tid på UiB og personlige reise.

Selv om det å reise til Svalbard er forbeholdt noen få heldige søkere, så har alle studentene som tok BIO298 hatt spennende opplevelser på arbeidsplasser over hele landet. Studenter har blant annet gjort som deltatt på reketokt på Sørlandet, sett på hekkingen av Lundefugl på Hjelmsøya helt nord i Finnmark, vært i laboratoriet til SARS senteret og undersøkt Cion larver, som er hermafroditter, med avanserte mikroskoper, fellt uønskede trær på Fløyfjellet og mye mer. På bloggen til emnet kan du lese mer om de fantastiske opplevelsene studentene har hatt i praksis.