Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
REALFAG REDDER VERDEN

Redder verden med formler og former

Erlend Grong, forsker ved Matematisk institutt, bruker teoretisk matematikk til å forbedre maskinlæringsmodeller for vær- og klimaforutsigelser. Hans arbeid viser hvordan matematiske prinsipper kan anvendes på tvers av ulike fagområder – som fysikk, medisin og finans – for å løse globale utfordringer.

Erlend Grong foran krittavlen som er dekorert med formler og former
Håvard Kroken Holme/ UiB

Hvordan er du med på å redde verden?

Jeg er teoretisk matematiker, så jeg jobber med å gi de andre vitenskapene verktøy slik at de kan fungere best mulig. Naturlovene er beskrevet med matematiske formler, og jeg som jobber med geometri, ser på hvordan former som ligger skjult i ligningene kan utnyttes til å finne bedre løsninger. Akkurat nå jobber jeg for eksempel med hvordan vi kan bruke det vi vet om jordens form til å gjøre maskinlæring-modeller bedre til å forutsi været neste uke eller klimaendringer lengre fram i tid. Dette er en del av prosjektet mitt GeoProCo,

Det som er fint med å jobbe med noe sånt matematisk, er at det vi finner ut ikke er låst til disiplin. Problemer fra fysikk, medisin eller finans har ofte mange likheter når de blir beskrevet med ligninger, og dette er fordelen med abstrakte beskrivelser. Vi kan for eksempel bruke kunnskapen fra maskinlæring og værdata på andre områder, som medisinsk billedbehandling.

Baksiden av medaljen ved å jobbe abstrakt er at jeg er avhengig av at andre forskere tar metodene mine i bruk. Og siden det kan ta tid før jeg ser anvendelser av forskningen min, føler jeg ikke alltid i det daglige at jeg redder verden. Jeg tenker heller at jeg er med på å gi verktøy til dem som jobber med klima og medisinske diagnoser, slik at de kan gjøre selve redningen.

Erlend Grong foran krittavlen.
Håvard Kroken Holme/ UiB

Hva inspirerte deg til å jobbe med det du gjør?

Jeg startet egentlig med matematikk fordi jeg trengte noe å gjøre et halvt år mens jeg ventet på å komme inn på økonomistudiet. Men så fortsatte jeg, kanskje mest fordi jeg likte å sette meg inn i noe utfordrende, strekke intuisjonen min og kunne tenke nye tanker på slutten av et kurs som jeg ikke kunne tenke i starten. Nå når jeg er forsker, trives jeg fortsatt med utfordringer og ny innsikt, men det er kanskje mest kreativiteten som driver meg. En løsning på et problem i matte starter som regel med en god idé, hvor du finner en ny måte å se problemet på som gjør at du plutselig ser en løsning.

Hvordan redder du verden på hjemmebane?

Sånn miljømessig tror jeg det beste vi gjør på hjemmebane er at vi klarer oss uten bil, men jeg synder jo samtidig med mange flyreiser siden de fleste samarbeidspartnerne mine er internasjonale. Så jeg er usikker på om jeg kommer i pluss med det regnestykket.

Vi prøver å kjøpe brukte møbler, klær og andre ting, og reparere/redesigne det vi har, men det er ikke noe vi følger slavisk. Vi prøver også å lære sønnen vår at gjenbruk er gøy, og at det er fordeler med å ikke eie alt, men at å dele kan være mye lurere.

Tilknyttet innhold