Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Velkommen til uforglemmelig fysikkdag på UiB!

Er du fysikkelev i en Bergensskole – sett av datoen 24. februar! Da blir det uforglemmelig fysikkdag på UiB med spektakulære foredrag, eksperimenter og videokonferanser med en rekke andre utenlandske universiteter.

Det er på ny klart for det årlige MasterClass arrangementet, hvor banebrytende CERN-forskning åpnes opp for fysikkelever over hele verden.

Dato: 24. februar 2010
Tid: 1000-1730
Sted: Realfagsbygget, UiB, Allegaten 41

Påmelding: Klikk her.

Program for dagen: Klikk her.

En entusiastisk stipendiat Therese Sjursen ved Institutt for fysikk og teknologi, kan berette at MasterClass er et særdeles omfattende arrangement: ”MasterClass blir organisert av "European Particle Physics Outreach Group" (EPPOG) og blir arrangert i ca. 20 europeiske land, fordelt på ca 80 universiteter og forskningssentre. I år er det 6. gang arrangementet finner sted og ca 5000 VGS-elever deltar på MasterClass. Oslo er eneste andre norske by”.

Ved UiB har man lagt opp til et innholdsrikt program som forhåpentligvis appellerer til fremtidige fysikkstudenter: ”Første del av dagen vil bestå av foredrag som vil gi litt innblikk i hva vi jobber med i fysikk på UiB. Det hele starter med Introduksjon til fysikkens verden av professor Egil Lillestøl, som er en fantastisk formidler,” forteller Sjursen, og legger til at Lillestøl i 2007 ble hedret med Forskningsrådets formidlingspris for fremragende forskningsformidling i over 25 år.

Senere på dagen er det tid for å gjennomføre et CERN-eksperiment, for å oppleve hvordan partikkelfysikerne jobber: ”Elevene vil få analysere data fra ett av de store CERN-eksperimentene hvor man med egne øyne vil kunne få se virkningen av Einsteins formel E = mc^2,” sier Sjursen.

Det vil også være mulighet til å diskutere og stille spørsmål med CERN og andre universiteter underveis. For fysikkelevene som kommer til UiB vil man være i direkte kontakt (via skjerm) med universitetene i Mons (Belgia), São Paulo (Brasil), Strasbourg (Frankrike), Athen (Hellas) og Vila (Portugal).

Therese Sjursen kan fortelle om veldig gode tilbakemeldinger fra elever som har deltatt på MasterClass arrangementet tidligere år, og legger til at de fleste pleier å bli værende til kl. 1830 for å få med seg en quiz fra CERN som alltid finner sted til slutt.