Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

FPGA-pris til Arild Velure

Prisen for beste masteroppgave innen FPGA-teknologi ble delt ut under FPGA Forum. I år gikk prisen Arild Velure.

Under den årlige konferansen FPGA (Field Programmable Gate Array) Forum blir det hvert år delt ut en pris til den beste masteroppgaven innen FPGA.

I år gikk prisen til Arild Velure, som har gjort sin masteroppgave ved Institutt for fysikk og teknologi ved Universitetet i Bergen. Les mer på Elektronikknett.no.

I arbeidet som masterstudent har Arild Velure utviklet en nøytrondetektor basert på kommersielle minnebrikker. Disse elektroniske minnekretsene er følsomme for stråling, noe som vanligvis er et problem fordi minneinnholdet kan endres av en ioniserende partikkel. Målesystemet utnytter denne effekten ved å skrive et kjent mønster til dataminnet og deretter leses minneinnholdet kontinuerlig for å finne minne-bit som er endret av strålingen. En slik detektor kan brukes til å måle stråledose i medisinsk sammenheng eller til å måle strålingsmiljøet ved partikkelakseleratoren ved CERN.

Arbeidet til Arild Velure er utført i tett samarbeid mellom mikroelektronikk-gruppen og kjernefysikkgruppen ved IFT og PET-sentereret ved Haukeland Universitetssykehus, der detektoren er testet med stråling fra cyclotronen. Det er også utført en rekke kalibreringstester ved partikkelakselleratorer i Physikalisch-Technische Bundesanstalt, CERN, Fysisk institutt i Oslo og Institutt for Energiteknikk på Kjeller.