Jobbmuligheter for realister
Alumniportrett

Field operations associate hos Aquabyte

Hannah Benus har studert en sivilingeniørgrad i havteknologi og ble headhuntet til Aquabyte.

Hva var det som gjorde at du valgte å studere havteknologi?
Jeg visste tidlig at jeg ønsket å studere realfag, men visste ikke, på lik linje med mange andre, hvilket studieprogram jeg skulle søke. Etter en tur innom Nanoteknologi, falt valget til slutt på havteknologi da dette studiet ble opprettet. Havet har alltid interessert meg. Det er mye vi fortsatt ikke vet og så utrolig mange muligheter havet har å by på. Å kunne være med på å utvikle helt ny teknologi som kan brukes i havet, er noe jeg virkelig ser frem til.

Hvilke fag, av de du har hatt nå, er det kjekkeste og hvorfor?
Det kjekkeste faget jeg har hatt til nå er faget HTEK102. Dette er et fag hvor vi er i praksis 2 dager i uken hos en bedrift. Å være ute i en bedrift og se hva relevante bedrifter gjør, var utrolig lærerikt og motiverte meg litt ekstra til å fullføre studiet og starte å jobbe.

Hvor jobber du ved siden av studier og hvordan fikk du jobben?
Etter at jeg deltok på "Storm i et vannglass", et arrangement der bedrifter og enkeltpersoner får mulighet til å snakke med hverandre en-til-en, ble jeg kontaktet av en bedrift som heter Aquabyte. Aquabyte er en bedrift som utvikler kameraer til bruk i oppdrettsnæringen. Gjennom utvikling av programvare og maskinlære, skal kameraene brukes til å identifisere lakselus og fortelle hvor stor fisken er til en hver tid.

Hva er din rolle i Aquabyte?
Jeg er ansatt som field operations associate. Bedriften er ganske ny og jeg får være med på å utvikle og forbedre teknologien, samt dra mye ute i felt for å sørge for at kameraene virker slik de skal. Jobben min er svært varierende. Noen dager blir tilbragt på oppdrettsanlegg hvor jeg gjør forskjellige undersøkelser med kameraene og andre dager tilbringer jeg i verkstedet hvor jeg blant annet utfører kalibreringer, monterer sensorer og setter sammen diverse utstyr som skal brukes ute i felt. Det som er utrolig kjekt med å ha en relevant deltidsjobb, er hvordan jeg kan bruke teorien jeg lærer på studiet, i praksis på jobb og omvendt. En av retningene man kan velge når man studere havteknologi er marin måle- og styringsteknologi. Dette er retningen jeg har valgt, noe som jeg merker er svært relevant for denne jobben. Kameraene som utvikles baserer seg på optikk, samt maskinlæring og programmering noe vi også lærer gjennom studiet.

Hva vil du si til de som vurderer å søke en realfagsutdanning?
Gjør det!