Michael Sars-senteret
News

Vi deler vår forskning og skjønnheten i våre marine organismer på Forskningsdagene

Den årlige vitenskapsfestivalen skaper entusiasme og forståelse for forskning gjennom lokale utdannings- og forskningsinstitusjoner. Festivalen har blitt arrangert hvert år siden 1995 og er en av Europas største, landsomfattende forskningsfestivaler.

Neste
Forskningsdagene 2023
Masterstudent Sara Brites introduserer sjøanemonen Nematostella vectensis for Olga Anisimova, sønnen Artyom Anisimova (8) og Liza Alvestad (8).
Forskningsdagene 2023
I to dager samles forskere fra hele Bergen for å dele sin forskning med skoleelever og publikum på Torgallmenningen.
Forskningsdagene 2023
Postdoktor Preeti Kute og stipendiat Chiara Castelletti under Forskningsdagene på Torgallmenningen.
Forskningsdagene 2023
Ine Sofie Taraldset, Ankur Bakshi Bajaj og sønnen Mike (6 år) lytter til Michael Sars' stipendiat Noah Bruderer under Forskningsdagene.
Forskningsdagene 2023
Ph.d.-kandidat Noah Bruderer og masterstudent Sara Brite snakker til publikum under Forskningsdagene.
Forskningsdagene 2023
Overingeniør Margaux Failla snakker med en ung student.
Merjem Emma Torlo Djugum
Forskningsdagene 2023
Postdoktorene Christie Soo og Guillaume Poncelet snakker med elever i løpet av skoledagen under Forskningsdagene i Bergen.
Forskningsdagene 2023
Cara Wogsland og datteren Zara Wogsland observerer ribbemaneter under Forskningsdagene i Bergen.
Forskningsdagene 2023
Phd-kandidat Brian Wehner, bachelorstudent Catharina Kolner og phd-kandidat Andrea Midlang i løpet av skoledagen på Forskningsdagene.
Forskningsdagene 2023
Ine Sofie Taraldset, Ankur Bakshi Bajaj og sønnen Mike (6 år) ser doktorgradskandidat Noah Bruderer mate sjøanemonen Nematostella.
Forskningsdagene 2023
Postdoktorene Ruth Styfhals, Anna Ferraioli og PhD-kandidat Max Pekouankouang på Forskningsdagene.
Marion Lebouvier

Forskningsdagene er et samarbeid mellom byens forsknings- og utdanningsinstitusjoner, med Universitetet i Bergen som en viktig bidragsyter. Den 12 dager lange festivalen, som arrangeres i regi av Norges forskningsråd, har som mål å øke bevisstheten, skape entusiasme og feire vitenskapen. Rundt om i landet er omtrent 200 arrangører involvert i å skape arrangementer som inkluderer Researchers' Night, Forsker Grand Prix, skolebesøk av forskere og Forskningsdagene Ung. I Bergen tiltrekker festivalen seg rundt 10 000 besøkende.

Forskningstorget var et todagers arrangement under festivalen, som ble avholdt 22. og 23. september. I Bergen sentrum ble det satt opp to store telt med 16 forskningsstasjoner med blant annet Universitetsmuseet, Institutt for informatikk ved UiB, Havforskningsinstituttet, Senter for klima og energiomstilling (CET) ved UiB og NORCE. Michael Sars-senteret, som har vært involvert i festivalen siden 2013, var blant deltakerne og viste frem ulike marine organismer, blant annet halesekkdyret Oikopleura, sjøanemonen Nematostella, sekkdyret Ciona og ribbemaneten Mnemiopsis - også kjent som sjøvalnøtten. Marion Lebouvier, som koordinerer formidlingsaktiviteter for Michael Sars-senteret, var imponert over hvor mange entusiastiske besøkende som kom til standen i år. "Det var ikke bare barna som var nysgjerrige på dyrene våre, men også de voksne var veldig engasjerte og hadde mange spørsmål til oss", sier hun. "Det var veldig inspirerende å se publikums interesse for arbeidet vårt og det marine miljøet."

Vi var heldige for å treffe så mange entusiastiske besøkende på stasjonen vår i år! Det var ikke bare barna som var nysgjerrige på dyrene våre, men også de voksne var veldig engasjerte og hadde mange spørsmål til oss. Det var veldig inspirerende å se publikums interesse for arbeidet vårt og det marine miljøet."
Marion Lebouvier

I år ble Forskningstorget besøkt av ca. 1200 barn på fredagen og rundt 2000-3000 besøkende på lørdagen. Bachelorstudent Catharina Kolner fra Michael Sars-senteret syntes det var gøy å dele forskningen sin med elevene. "Det jeg likte best, var å oppmuntre de sjenerte barna til å komme nærmere og se smilene deres når de ble fascinert av dyrene", sier hun. "Da jeg var liten, var jeg veldig begeistret for alle de veldig små dyrene som jeg ikke kjente ennå, så det var en veldig positiv opplevelse å se dem smile da de så dem i mikroskopene for første gang."