Klima og energiomstilling

Nyhetsarkiv for Klima og energiomstilling

Havet som løsningen på store utfordringer var i fokus da klima- og miljøminister Espen Barth Eide besøkte MatNat-fakultetet.
To nye forskningsprosjekter kombinerer maskinlæring, kunstig intelligens og bioteknologi med fagfelt som nevropsykiatri, nanoteknologi og kjemi. Med radikale og eksperimentelle metoder vil forskerne kunne utvikle nye legemidler og bedre pasientbehandling.
Consequences of glacier melt for society. Glaciers worldwide are melting. This Ph.D. project aims to further our understanding of what this will mean for society, energy supply and nature.
Carbon capture and storage is a strategic step towards reduction of carbon dioxide (CO2) in the atmosphere.
This project addresses basic research challenges in the different steps of biomass treatment and use to provide a validated basis for developing a lignocellulosic woody biomass biorefinery that is suitable for the conditions specific to Western Norway.
Med 56 millioner i støtte møtes akademia, industrien og staten for å få fortgang i utbygging av havvindparker på norsk sokkel. Førsteamanuensis Ignacio Herrera Anchustegui ved Det juridiske fakultet leder deler av to arbeidspakker i det regionale samarbeidsprosjektet ImpactWind Sørvest, innvilget av Forskningsrådet.