Forskargruppe for rettskultur

Nyhetsarkiv for Forskargruppe for rettskultur

Forskergruppen for rettskultur, rettshistorie og komparativ rett ved Universitet i Bergen inviterte til det fjerde norske rettshistorikermøte fredag den 17. november 2023 i Bergen.
Marius Mikkel Kjølstad har utarbeidet en oversikt over bevarte juridiske forelesninger mv. fra 1800-tallet.
Finnes det en nordisk rettskultur eller er dette bare en myte? Hvordan kan begrepet om en noridisk rettskultur brukes som et analytisk verktøy?
Forskergruppen ønsker å gratulere tre av sine medlemmer, som nye medlemmer av European Law Institute.
Det Juridiske Fakultet ved Universitet i Oslo tilbyr hvert semester et kurs for PhD-kandidater og 60p-masterstudenter i blant annet rettshistorie.
I september ble det utgitt en ny bok om Frederik Stangs naturrettsforelesninger fra 1830–1831 og holdt et naturrettslige seminar ved det Juridiske Fakultet (UiB). Stang var en av de viktigste aktørene i norsk historie på 1800-tallet og Norges første statsminister.