Universitetet i Bergen
Kandidatundersøkelse

Flere UiB-studenter blir i Vestland etter studiene

Sammen Karriere presenterer tirsdag resultatene fra Kandidatundersøkelsen Vestland 2022. Den viser blant annet at stadig flere av Universitetet i Bergen sine kandidater velger å bli i Bergensregionen etter endt utdanning.

Bilde av studenter ved UiB, mangfold
Kandidatundersøkelsen viser at UiB gir kandidatene kompetanse for fremtidens arbeidsliv, sier UiBs prorektor Pinar Heggernes.
Eivind Senneset/UiB

Undersøkelsen retter seg mot kandidater som avsluttet sin utdanning ved UiB, HVL og NHH, i løpet av 2020.

Av de som startet på UiB, bodde 44 prosent i fylket før studiestart, mens denne andelen økte til 50,4 prosent i 2022, en netto tilvekst på 6,4 prosentpoeng.

Undersøkelsen viser også at 88 prosent av kandidatene fikk jobb på det geografiske stedet de ønsket seg. Oslo har den største nettotilveksten av kandidater fra UiB, med en økning på 13 prosentpoeng siden 2020. Hver femte kandidat som gikk ut fra UiB i 2020 arbeidet i 2022 i Oslo.

- Nettotilveksten til Oslo kan til en viss grad forklares med at kandidater som opprinnelig kom fra området rundt Oslo (Viken, Vestfold og Telemark) velger å dra til Oslo etter endt studietid, fremfor hjemfylket. På samme måte er Rogaland og Møre og Romsdal eksempel på fylker som «avgir» kandidater til Vestland, forteller prorektor ved UiB, Pinar Heggernes.

Gir relevant jobb

Hun kan glede seg over at master- og profesjonsutdanningene ved UiB gir relevant jobb. Hele 91 prosent av masterkandidatene er i jobb relatert til utdanningen, og tilnærmet alle med profesjonsutdanning. Blant bachelorkandidatene har 66 prosent relevant jobb. En høyere andel av studenter som deltok i aktiviteter ved siden av studiene har også utdanningsrelatert arbeid.

- Det forteller oss at vi treffer godt på dagens arbeidsliv og den arbeidskraften samfunnet trenger i dag. Kandidatundersøkelsen viser også at UiB gir kandidatene kompetanse for fremtidens arbeidsliv, sier Heggernes.

Fire av fem kandidater mener at studiet i stor/svært stor grad har gitt dem evne til å tilegne seg ny kunnskap, evne til å tenke selvstendig og kritisk, og faglig og teoretisk kunnskap. Tre av fire kandidater mener at studiet i stor/svært stor grad har gitt dem formidlingsevne, analytiske ferdigheter og evne til å benytte sin kunnskap på nye områder.

Halvparten av kandidatene tar eller planlegger etter- og videreutdanning, hvorav 24 prosent tar etter- eller videreutdanning, og 27 prosent planlegger å ta slik utdanning.

En av fire er førstegenerasjonsstudent

Mangfold er også et tema som undersøkelsen tar opp. 77 prosent av kandidatene hadde foreldre/foresatte med høyere utdanning, men kun 17 prosent oppgir at de nå tar utdanning innen samme eller lignende fagfelt. En av fire er førstegenerasjonsstudent, det vil si den første i nær familie (foreldre/foresatte eller søsken) som tar høyere utdanning. En av fem studenter oppgir at minst en forelder er født utenfor Norge/Norden (8 prosent) eller at de selv har innvandret (11 prosent).

- Kandidatundersøkelsen på Vestlandet 2022 viser at UiB leverer kandidater som er ettertraktet i arbeidsmarkedet og som har relevant kompetanse for fremtidens arbeidsliv. Universitetet har også et mangfold av kandidater med ulik bakgrunn og erfaring, sier prorektor Pinar Heggernes.