Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Dyphavsmineraler: modellbasert navigasjon i usikkert farvann

Lars-Kristian Lunde Trellevik disputerer 18.12.2023 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Exploring Deep-Sea Minerals".

Dyphavsmineraler er et konfliktfylt og krevende tema. I respons til befolknings- og økonomisk vekst, i tillegg til økt etterspørsel fra elektrifisering, teknologisk revolusjon og geopolitisk urolighet, er verden forventet å avhenge av en betydelig større, og betydelig mer diversifisert, tilførsel av kritiske mineraler. Dyphavs mineraler har lenge blitt sett på som en alternativ kilde til veletablerte, men ujevnt geografisk fordelte mineral ressurser på land. Men gruvedrift i dyphavet vil kunne bety en industrielt skalert forstyrrelse av et miljø man har begrenset kunnskap om, og i begrenset grad kan forstå konsekvensene av.

Denne avhandlingen utforsker og belyser hvordan leting og utvinning av dyphavsmineraler vil kunne foregå og bidrar med en basis for kvalifiserte beslutninger og fornuftig politikk-utvikling i den veldig usikre, og veldig tidskritiske sfæren som utgjør dyphavsmineraler. Avhandlingen er bygget på kvantitativ og kvalitativ system-modellering og -simulering. Avhandlingen ser på drivere og motkrefter for at dyphavsmineraler etableres som industri, hvordan en slik industri vil kunne foregå i Norsk sammenheng – og hvilke fremvoksende teknologier som vil kunne være avgjørende for at en slik norsk industri vil kunne lykkes. Avhandlingen setter også dyphavsmineraler inn i en større sammenheng, der forhold og konfliktlinjer som innovasjon, geopolitikk, miljø- og klima krise, så vel som internasjonale sosio-etiske betraktninger kontekstualiseres.

Avhandlingen bidrar til den teoretiske litteraturen om mineral økonomi og den bidrar til den metodologiske litteraturen om Systems Thinking og Design Thinking.

Personalia

Lars-Kristian Lunde Trellevik har en Master i System Dynamikk fra Universitetet i Bergen, Samt bachelor og diplom grader innen geografi, geografisk informasjonsvitenskap og regional utvikling fra Simon Fraser University i Vancouver. Han har 15 års fartstid i undervannsindustrien og har utført doktorgrads prosjektet ved Gruppen for System Dynamikk og Senter for Dyphavsforskning ved Universitetet i Bergen.