Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Et lite skritt mot et nytt, innovativt antibiotikum

Bruna Schuck de Azevedo disputerer 29.8.2024 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Structure-based design of 1-deoxy-D-xylulose 5-phosphate reductoisomerase ligands".

Mens antibiotika effektivt kan drepe mottakelige bakterier, kan de også bane vei for at resistente bakterier kan trives. Den utstrakte og ofte feilaktige bruken av antibiotika forverrer fremveksten av disse resistente bakteriene, som utgjør en betydelig utfordring for helsevesenet. For å møte denne utfordringen trenger vi sårt nye, innovative antibiotika som bakteriene ikke har møtt før.

Tatt i betraktning at antallet dødsfall på grunn av antimikrobiell resistens forventes å overgå kreftdødsfall innen 2050 og at det vanligvis tar 15 til 20 år for en ny medisin å nå markedet, løper vi allerede mot klokken. Denne forskningen fokuserer på tidlig fase av legemiddelutvikling, med mål om å oppdage nye molekyler som retter seg mot en essensiell komponent for bakteriens overlevelse. Hvis denne vitale komponenten blir kompromittert, vil bakteriene (forhåpentligvis) dø.

Ved å bruke prinsippene for strukturbasert legemiddeldesign, har vi gjennomført fragmentscreening og docking av kjemisk rom for å oppdage nye ligander for det essensielle bakterielle metallenzymet 1-deoksy-D-xylulose 5-fosfat reduktisomerase (DXR). Alt i alt bidrar dette arbeidet ikke bare til vår forståelse av enzymer som DXR, men legger også grunnlaget for fremtidig forskning og terapeutiske målretting, og driver dermed innovasjon innen legemiddeldesign.

Personalia

Bruna har en bachelorgrad i farmasi (2018) og en mastergrad i biovitenskap (2020), begge fra Federal University of Health Sciences of Porto Alegre (UFCSPA), Brasil. Under doktorgradsstudiene ved Universitetet i Bergen (UiB), var hun medlem av Ruth Brenks forskningsgruppe. Hun var også en del av MepAnti Innovative Training Network, finansiert av EUs Horizon 2020 forsknings- og innovasjonsprogram.