Nye doktorgrader

Hva må til for at personer med demens skal bli roligere av musikk?

Frode Aass Kristiansen disputerer 22.08.2024 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Musikkterapiens muligheter og begrensninger i møte med agitasjon hos personer med demens".

Dette prosjektet setter søkelyset på hva som må til for at musikkterapi kan være til hjelp for å trygge og berolige personer med demens på sykehjem som er agiterte og urolige.

Avhandlingen, har en hermeneutisk tilnærming og kombinerer teoristudier og egne kvalitative undersøkelser.

På den ene siden kan avhandlingen sies å framheve de rike helsefremmende mulighetene som kan ligge i bruk av musikk i møte med agitasjon og uro ved demens.

Det virker særlig betydningsfullt at musikkterapi kan gjøre det enklere å bygge og ivareta relasjoner. Bruk av musikk kan på samme tid både gjøre personene med demens mer trygge på omsorgsgiverne sine, og omsorgsgiverne mer trygge på personene med demens.

På den annen side, fremheves det i avhandlingen at bruk av musikk i møte med agitasjon ved demens har klare begrensninger. Det vil i hovedsak ikke være mulig å bruke musikk på en reduksjonistisk måte målrettet mot spesifikk nevropatologi. Det terapeutiske potensialet til musikk i møte med agitasjon er avhengig av komplekse kontekstuelle faktorer. Vellykket bruk av musikk i møte med agitasjonsproblemer krever tålmodig relasjonelt arbeid, omhyggelig og stadig fornyet kartlegging av musikkpreferanse, og nøye tilpasning til beboernes skiftende fysiske og psykologiske tilstand.

På tross av disse forbeholdene, blir det fastholdt at det er dyrebare helsefremmende potensialer knyttet til bruk av musikkterapi i møte med agitasjon hos personer med demens. Disse mulighetene kan være svært betydningsfulle på et område der det er et sterkt behov for nye tilnærminger og terapier.

Personalia

Frode Aass Kristiansen (f. 1976) har en master i musikkterapi fra Norges musikkhøgskole. Doktorgradsarbeidet har vært gjennomført ved Universitetet i Bergen med Brynjulf Stige som hovedveileder og Anna Helle-Valle som biveileder. Frode har tidligere arbeidet mange år som musikkterapeut på sykehjem. I dag er Frode ansatt som rådgiver i Kunnskapskommunen, Helse Omsorg Vest i Bergen kommune.